Hej! Det är ett litet slarvfel: Databasdriven ASP:menu
Jag hittade ett exempel google om hur man kan göra menyn i asp databasdriven.
aspalliance.com/822_Building_a_Database_Driven_Hierarchical_Menu_using_ASPNET_20
Jag försöker följa den slavsiskt men får ett felmeddelande jag inte kan hitta hjälp för.
I koden så skall den se ut så här:
OBS! detta är min kod, inte exemplets rakt av.
<code>
<asp:Menu runat="server" BackColor="#A60000" DynamicEnableDefaultPopOutImage="false"
DynamicVerticalOffset="6" Font-Bold="True" Font-Names="Verdana" Font-Size="10pt"
ForeColor="White" Orientation="Horizontal" StaticEnableDefaultPopOutImage="false"
Width="859px" ID="menu1" DataSourceID="xmlDataSource">
<DataBindings>
<asp:MenuItemBindingDataMember="MenuItem" NavigateUrlField="NavigateUrl" TextField="Text" ToolTipField="ToolTip"/>
</DataBindings>
<StaticMenuStyle HorizontalPadding="3px" VerticalPadding="2px" />
<DynamicHoverStyle BackColor="#404040" BorderColor="White" BorderStyle="Dashed" BorderWidth="1px"
Font-Underline="False" ForeColor="Yellow" />
<DynamicMenuStyle BackColor="Black" BorderColor="White" BorderStyle="None" BorderWidth="1px"
HorizontalPadding="3px" VerticalPadding="1px" />
<DynamicMenuItemStyle BackColor="Black" BorderColor="White" BorderStyle="Solid" BorderWidth="1px"
Font-Bold="True" Font-Names="Verdana" Font-Size="10pt" HorizontalPadding="6px"
ItemSpacing="1px" VerticalPadding="1px" Width="125px" />
<StaticHoverStyle BackColor="#A60000" BorderColor="White" BorderStyle="None" BorderWidth="1px"
Font-Bold="True" Font-Names="Verdana" Font-Size="10pt" Font-Underline="False"
ForeColor="Yellow" />
<StaticMenuItemStyle HorizontalPadding="6px" ItemSpacing="2px" VerticalPadding="2px" />
</asp:Menu>
</code>
När jag sedan switchar till Layoutläge så får jag felmeddelandet
<code>
Error 1 menu1:Literal content ('<asp:MenuItemBindingDataMember __designer:dtid="5910983100858379"="MenuItem" NavigateUrlField="NavigateUrl" TextField="Text" ToolTipField="ToolTip"></asp:MenuItemBindingDataMember>') is not allowed within a 'System.Web.UI.WebControls.MenuItemBindingCollection'. C:\Inetpub\wwwroot\Web_Grizzlys\menu.ascx C:\...\Web_Grizzlys
</code<
Jag använder mig av en usercontrol för menyn, men detta meddeladet visas på ascx-sidan.
vad kan vara fel? Exemplet är skrivet för ASP.NET 2.0 och det är det jag använder. Är det någon referens jag missat?
/TyronneSv: Databasdriven ASP:menu
<asp:MenuItemBindingDataMember
skall vara <asp:MenuItemBinding DataMember
observera mellanrummet.