Vet inte ens om det funkar, men vi ser det ju jämt och ständigt på vanliga program. Ni vet, nu har en uppdatering släppts, vill du ladda hem och installera det? Jag skulle nog välja att ha en speciell sida för systemstatus, där en rad kan visa vilken version av systemet som körs och om det finns uppdateringar.Hämtning av uppdatering till webbaserat system.
Säg att jag har ett system till X antal olika kunder. Lite då och då släpps buggfixar, nya funktioner etc. Som det är nu, lägger jag dem i en zipp-fil, och skickar per e-post en länk till den ned-zippade filen med en kort beskrivning hur de skall gå tillväga för att installera uppdateringarna.
Det är här snilleblixten kom, vad sägs om att göra en webservice, ajax-grej eller vad som nu krävs för att i webbapplikationen kasta upp en liten länk om att nu finns det en ny uppdatering. Sedan klickar kunden på denna länk och snipssnapp så får de hämta hem uppdatering.
Skulle vara ännu häftigare om man kunde göra så att den installerade sig själv också. höhö..
Vad tror ni om första delen av idéen? Och vilken metod skulle ni välja? Sv: Hämtning av uppdatering till webbaserat system.
Du behöver inte blanda in AJAX på något sätt, om du nu inte vill visa något utan att ladda om sidan.
Automatisk installation borde nog gå att fixa på något sätt. Vad jag vet använder våra desktop applikationer en skild process/program vars uppgift är att ladda ner nya versionen och installera den. Men det kan ju hända att det går att ersätta assembly filen i kod som körs från den filen, har inte testat. Går det behöver du bara göra en funktion som kontrollerar om det finns en ny version, laddar ner den och packar upp den över den gamla versionen.
Om inte det fungerar kanske man kan slänga igång en annan assembly i en egen tråd som då gör dessa saker.