Hallå, Du sparar samtlig information om bilderna i ex: Pictures Hej Fredrik och tack för ditt svar!Bild/Thumb på Server men övrig information i databas
I min jakt med att jobba med bilder har jag nu bestämt mig att jag ska spara bildern på Servern efter kloka råd från Pellesoft medlemmar!
Min först tanke var att lagra allt i min Access databas men har som sagt ändrat mig under resans gång. Har nu labbat lite med att ladda upp bild till förutbestämd mapp och även presentera dessa. Docj skulle jag vilja ha mer information på bilderna såsom kategori, bildnamn, bildbeskrivning etc. Detta alltså databas.
Min första tanke var att ha något i stil med:
<asp:DataList ID="DataList1" runat="server" RepeatColumns="2">
<ItemTemplate>
<br>
<asp:Label CssClass="fontstyle" ID="ImageDescription" runat="server" Text='<%#DataBinder.Eval(Container.DataItem, "image_description")%>' />
<br>
</ItemTemplate>
<ItemStyle BorderColor="Silver" BorderStyle="solid" BorderWidth="1px" HorizontalAlign="Center"
VerticalAlign="Bottom" CssClass="fontstyle" />
</asp:DataList>
Där jag alltså vill plocka upp ID:et på bilden och sedan plocka upp det i en querystring.Men jag vet inte riktigt hur syntaxen blir så jag faktiskt vill snurra ut bilderna från tex en speciell kategori?
Så är det någon som har några kloka tips på detta för att sparka mig i rätt riktning skulle verkligen uppskattas!
Inga krav men gärna VB.NET och Access exempel men absolut inga krav! Alla tips är välkommna.
Tack på förhand.
Mvh,
Thomas
Sv: Bild/Thumb på Server men övrig information i databas
Pictures
id | path_fullsize | path_thumbnail | description | otherthings
Categorys
id | Name
Categorys_Pictures
id | pictureid | categoryid
Denna uppdelning lämpar sig om du vill ha underkategorier för varje kategori. Kan givtevis plocka bort Category_Picture tabellen och kasta in ett categoryid i Picture tabellen.
Sedan kan du då lista samtliga bilder från databasen utifrån dess categoryid. Att visa en specifik bild, ja då är det bara att hämta den raden från Pictures från databasen baserad på id i Pictures, och då får du ut samtlig information också givetvis. Sv:Bild/Thumb på Server men övrig information i databas
Ville bara meddela att jag har fått det att lira nu som jag vill!
Det som återstår nu är att plocka på mer detaljer, och den din struktur verkar vettigt!
Tack för ditt inlägg i varje fall!
Mvh,
Thomas