Hej på er! Hej Robert. Den där rutinen finns faktiskt liggande på www.codeproject.com som du kan utgå ifrån. Jag skrev den först för asp 3- sen konverterade till .net. Tekniken är inte så mycket annat än ajax som med en timer ligger och pollar mot en asp-sida för att komma om det finns några nya opostade meddelanden som användaren inte har läst än. Tack för snabbt svar!!! :-) Ytterligare en fråga, när du skriver att ajax med en timer ligger och pollar mot en asp-sida, menar du då att jag skulle kunna använda detta för att läsa av att mitt nummer på sidan har uppdaterats. Skulle det kunna tolkas som ett opostat meddelande eller har jag fattat det fel? För att använda ditt exempel så blir det ju så att när en användare gåt in på sidan så uppdateras numret i tex databasen. Detta numret sparas även lokalt för användaren, samtidigt som en timer går igång i bakgrunden och kollar databasen i en fördefinierad intervall. Känner denna timern att numret i databasen är skilt från numret som är sparat lokalt på sidan så triggas popupen.Popup som på pellesoft
Hoppas på hjälp av någon kunnig här på forumet.
Har programmerat ASP i många år och är hyfsat kunnig när det gäller det, men nu har jag fått ett problem när det gäller en funktion jag skulle vilja ha på en webbsida. Jag misstänker att denna funktion finns som komponent i .NET så jag ställer frågan här.
Funktionen ska vara liknande den som finns här på pellesoft, alltså att när något sker på sajten så meddelas inloggade medlemmar om exempelvis någon annan medlems inloggning i realtid.
För att enkelt beskriva vad jag menar så kan vi säga att vi har en sida som visar en siffra ur en databas. När någon annan som är inne på samma sida ändrar siffran, säg genom ett formulär så ska de som är inne i realtid få sin sida uppdaterad med den nya siffran.
Är någon bekant med tekniken, och kanske kan lägga någon minut på att beskriva vad som krävs så vore jag oerhört tacksam. För det är väl .NET som gäller, eller funkar det med vanlig ASP på något sätt?
Jag skulle föredra en lösning i VB.NET om det fungerar men allt är naturligtvis intressant.
Stort tack på förhand!Sv: Hur gör man detta?
Jag har en array med meddelanden som skall beröra alla. En pointer för dess id så man vet vilket meddelande som läst av vem (om det finns fler i pipen) och sen en funktion som lägger till dessa meddelanden. Jag har den exempelvis på forumet, när man loggar in, när man går till chatten osv -så det är inte så komplicerat som det ser ut - men effekten blir "liv och rörelse" vilket jag ville påvisa.
Här finns en för windows
http://www.codeproject.com/KB/miscctrl/taskbarnotifier.aspx
och en för webb, vilket var den jag utgick från
http://www.codeproject.com/KB/custom-controls/asppopup.aspxSv:Hur gör man detta?
Ska kika på det där. En fråga bara, har du möjligtvis koden för ASP 3 kvar? Skulle vara väldigt intressant att se hur den fungerade. Återigen tack för hjälpen!Sv:Hur gör man detta?
Sv: Hur gör man detta?