Hejsan, vad kan man köra på ditt hotell? Hur många samtidiga användare räknar du med? Access går bra för mindre saker. SQLExpress är i stort sett detsamma som SQL Server. Om du inte vet skillnaden använder du troligen inte det som skiljer ;-) Om de inte har SQL Server är det oftast MySQL som gäller, men som sagt, du kanske klara dig undan med Access, och det slipper du betala extra för i många fall. Hej, Det är inte storleken på applikationen som ställer kravet utan antalet samtidiga användare. Så fundera på hur många samtidiga användare du kommer ha för din site och därefter så kan man rekommendera en databas. Du kan i Visual Studio välja att "publicera" databasen till ditt webhotells databas, antingen går det att "direkt-exportera" den till webhotellets databas eller så får du ut alltihop i ett sql-script som skapar tabeller och annat och sen importerar datat. Gå till Server Explorer högerklicka på databasen och välj valet som heter "Publish to provider" eller liknande... MS SQL är "samma sak" som SQL Express, bara att den kan mer. Den största (tror jag) och mest spridda är antagligen MySQL som är gratis att använda. Så om du använder den får du också erfarenhet för framtida projekt och kan snabbare sätta dig in i existerande projekt. Tack så mycket för väldigt bra svar. Kom att tänka på en sak. Om du använder LINQ TO SQL så måste du använda dig av SQL Server/SQL server express, eftersom LINQ TO SQL endast fungerar ihop med dessa 2 databaser. Följdfråga till ovanstående : Har linq-2-sql krav på SQL Server version? Jag vet att det fungerar i SQL 2005 men har inte testat i SQL 2000... Linq to SQL fungerar alldeles utmärkt mot SQL Server 2000!Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
jag har en fråga angående databaser . Jag programmerar en webb applikation i Visual Studio 2008, och skapade i projektet en databas. Om jag förstår det rätt så är det en MS SQL Server Express och denna stöds inte av mitt webbhotell. Jag har, för ganska länge sedan, skapat webbapplikation med Accessdb men om jag följer "riktlinjer" så är access inte en bra databas att använda i dessa fall. Så min fråga är;
Vad rekomenderar ni att använda för databas i .Net 3,5?
Vilken databas är smidigast att konvertera till efter att man nu börjar med MS SQL Express? Hur gör man?
Varför kan/bör inte Express varianten användas?
Jag har ASP.net Unleashed som referens litteratur men har inte hittat rätt information där.
Mvh
DanySv: Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
Enklast att konvertera till är en riktig sqlserver.Sv: Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
Sv:Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
enligt box.se så är det MySQL och MS SQL som gäller. Någon av dessa som rekomenderas? Kanske byta webbhotell...
Borde inte en Access databas fungera för en ganska liten applikation?
/DanySv: Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
Tänk dock på att bara för att du har 100 personer samtidigt som besöker din site, så betyder inte det (förhoppningsvis om du kodat rätt) att det är 100 personer som samtidigt använder din databas. Dels så bör koden vara skriven så att när man inte direkt använder databasen så skall alla anslutningar till den vara stängda och dels så kommer ju knappast alla 100 samtidigt be och få se en ny sida, visa håller på att läsa en sidan, medans någon annan kanske ber om en ny sida.
Så jag skulle tippa på att om du har 100 samtidiga besökare på din sida så kanske du har 2-10 samtidiga mot din databas (är ju lite berorend på hur sidorna är uppbyggda) och det bör en access databas klara av...
- MSv: Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
Sen kan du köra skriptet i webhotellets verktyg eller SQL Management Studio Express mot fjärrdatabasen.
Till SQL Server 2005 Express så finns även ett verktyg som heter Microsoft SQL Server Database Publishing Wizard som gör samma sak ( det är den som dom byggt in i VS 2008 och gjort kompatibel med SQL Server 2008 Express ). Den funkar på samma sätt. Se bara till att ha en helt tom databas som du importerar i eftersom den gör drop på alla tabeller som ska importeras. På detta vis kan du då ha en SQL Server Express lokalt att utveckla i för att sen exportera allt till en produktionsdatabas.
Jag kör med både SQL Express 2005 och 2008 på min utvecklarmaskin utan problem och har sen mina databaser på annat håll. Exporten funkar både till "Full" SQL Server och Expressversionerna.
/JariSv: Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
/mickeSv:Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
MS SQL har fördelen (i det här sammanhanget) att den är gjord av microsoft och alltså går väl ihop med .NET applikationer.
Jag har ingen aning om vad skillnaden är prestandamässigt men personligen föredrar jag MySQL och har aldrig hamnat i en situation där jag är tvingad att använda MS SQL.Sv: Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
/DanySv:Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
- MSv: Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?
Sv:Vilken databas ska jag använda istället för SQL Express?