Jag har inte riktigt klart för mig hur jag ska använda SmtpClient klassen. Jag vill utforma ett enkelt formulär för inskickande av fråga samt epost adress. Ser ut som nedan; Du ska använda din internetleverantörs smtp-server. Kolla vilken server de vill att du ska använda för utgående e-post. Om det ska vara något annat än port 25 (som är standard) står det tillsammans med servernamnet. Hej,En fråga angående smtpClient.Host
<asp:TextBox ID="txtName" runat="server" Width="150px" /><br />
Epost adress:<br />
<asp:TextBox ID="txtEmail" runat="server" Width="150px" /><br />
Förfrågan:<br />
<asp:TextBox ID="txtMessage" runat="server" TextMode="MultiLine" Rows="10" Width="400px" />
<asp:button id="btnSendmail" Runat="server" Text="Send Mail" OnClick="btnSendmail_Click">/asp:button>
För att använda smtpclient har jag provat följande;
protected void btnSendmail_Click(object sender, EventArgs e)
{
SmtpClient smtpClient = new SmtpClient();
MailMessage message = new MailMessage();
MailAddress fromAddress = new MailAddress(txtEmail.Text, txtName.Text);
smtpClient.Host = "localhost";
smtpClient.Port = 25;
message.From = fromAddress;
message.To.Add("test@gmail.com");
message.Subject = "Feedback";
message.IsBodyHtml = false;
message.Body = txtMessage.Text;
smtpClient.Send(message);
}
Problemet jag har är att jag inte har smtp klient i min vista premium och kan inte testa detta lokalt. Om jag vill testa detta på webbhotellet, vad använder jag för IP adress istället för localhost och vilken port? Jag är heller inte 100% säker på att jag programmerar rätt här....
Mycket tacksam för svar!
Mvh
DSv: En fråga angående smtpClient.Host
/JohanSv:En fråga angående smtpClient.Host
Tack för svaret!
japp, det var inte så svårt ändå att få det att fungera. Först angav jag en port men det lyckades inte med det. Tog jag bort porten helt fungerade det fint.
Mvh
Dany