Hej Hej Robert, Tack så oerhört mycket, IsOnline propertien funkar inte riktigt, för att i authenticate methodedn har jag använt det för att kolla om användaren är redan online då får den inte logga in sig. men det funkar inte riktigt, för att IsOnline får sitt värde utfirån LastActivity och en annan property. Den är rätt så kass faktiskt. tak för det, men jag har testat den, den är lika kass som IsOnline, Det blir nog svårt att lösa utan att lägga sessionsidentificationen i url:en. De flesta webläsare (alla?) delar cookies och autentiseringsinformation mellan alla fönster. Så om du öppnar två fönster så kommer de att tillhöra samma session på servern.få användaren loga in igen, om han opnar ny webbläsare
Jag har en liten webb applikation som använder sig av asp:login controllen i en login sida för att authentisera användare.
allt fungera bra, vad jag vill göra är, när en användare är redan inloggad och öppnar nytt fönster (ny webläsare) och browsar till applikationen igen då får han igen login sidan och ska vara tvungen att logga sig igen (för att få ett meddelande att han är redan inloggat).
nu när en inloggad användare browsar till applikationen i ett nytt fönster blir han inloggat automatiskt. och jag vill inte det.
tack för hjälpenSv: få användaren loga in igen, om han opnar ny webbläsare
Du kan skapa ett eget formulär med textrutor för användarnamn och lösenord. Sedan så anropar du FormsAuthentication.RedirectFromLoginPage("användarnamnet", false) om uppgifterna stämmer. Genom att sätta false så skapas inte en "persistent cookie".
Något annat som du kan kika på samtidigt är Windows CardSpace som gör själva inloggningssteget säkrare, då användaren varken behöver ange användarnamn eller lösenord. Jag har bloggat en del om det här:
http://weblogs.asp.net/mikaelsoderstrom/archive/tags/Windows+CardSpace/default.aspx
Hoppas det hjälper,
Mikael SöderströmSv:få användaren loga in igen, om han opnar ny webbläsare
föresten vilken väldigt bra blog.Sv: få användaren loga in igen, om han opnar ny webbläsare
if (Membership.GetUser(Login1.UserName, false).IsOnline)
{
}
else
{
}Sv:få användaren loga in igen, om han opnar ny webbläsare
Använd det här istället:
If (HttpContext.Current.User.Identity.IsAuthenticated)
{
//Inloggad
}
else
{
//Ej inloggad
}Sv: få användaren loga in igen, om han opnar ny webbläsare
vad jag vill göra är att förhindra en anvndare loggar in sig två gånger henom att att opna en ny weblläsare.Sv:få användaren loga in igen, om han opnar ny webbläsare
/Johan