Hej! Du skriver att många webplatser är i klassisk asp. Nu har jag ingen erfarenhet av authentisering i ASP.NET, men jag förutsätter att den sker i ASP.NET-motorn. Det innebär att den inte har någon möjlighet att styra tillgången till icke ASP.NET-filer (som asp, html, jpg osv). Hej!Forms authenticaion
Håller på att skapa ett enkelt inloggningsformulär som skall skydda vissa mappar på olika webbplatser.
Inloggningen sker med den inbyggda Login-kontrollen i asp.net.
Men för att skydda en mapp verkar de som om mappen jag vill skydda måste ingå i samma solution som inloggningsfunktionen. Det fungerar bara när jag använder funktionen Publish i Visual Studio. Jag vill ju istället kunna kompilera inloggningsfunktionen på min egen dator och sen flytta aspx, cs, web.config filerna till den webbplats som skall ha funktionen.
Får dock inte något kompileringsfil, utan webbservern verkar helt enkelt ignorera inloggningsfunktionen och web.config-filen.
Webbplatserna är väldigt olika, många är gjorda i klassisk asp och det vore väldigt jobbigt om jag då måste köra publish funktionen eftersom den ju raderar alla filer i destinationsmappen.
Känns inte direkt flexibelt om jag inte kan flytta filerna via vanliga kommandon i Windows filsystem utan måste använda Visual Studio för att placera ut filerna på rätt webbplatser.
mvh Per LjungSv: Forms authenticaion
Lösningen är att låta ASP.NET hantera anrop till alla filer. Googlade lite på problemet, hittade denna sidan som beskriver hur man gör: http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2007/03/04/tip-trick-integrating-asp-net-security-with-classic-asp-and-non-asp-net-urls.aspx
/JohanSv:Forms authenticaion
Problemet var inte integreringen med klassisk asp, jag vill skydda alla filer i en viss mapp, oavsett typ. Jag vill alltså skydda hela mappen.
Problemet var att jag var tvungen att köra kommandot "Publish" för att skyddandet av mappen skulle fungera. Jag vill istället kunna kompilera login-sidorna på min egen dator för att sedan kopiera filerna med till rätt webbplats med Windows Explorer .
När jag gjorde detta så kände inte iis av web.config och mina aspx-filer verkar det som.
När jag använt kommandot Publish och lagt in asp-filerna i mappen om ska skyddas då fungerar det, men inte när jag flyttar filerna med Windows Explorer.
Har lagt in
<location="admin">
<system.web>
<authorization>
<deny users="?">
</deny>
</authorization>
</location>
mvh Per