Hej, Affärs lagret ska bara hålla reda på priset och annan info om dina varor inte texter som är ren presentation. Hej,Språkhantering / businesslayer / local resources
Är det någon där ute som har en bra lösning på följande problem. Alltså vad är best practise?
Jag har en webbapp som ska stödja flera språk. Det är inga problem att hantera texterna på webbsidorna med local resources - kanonbra!
Men låt oss säga att jag har en funktion i affärslagret som retunerar statusen på min kundvagn: "Du har 3 artiklar i kundvagnen till ett värde av 3 450.00 kr". Denna text visas sen på en sida. Vad är bäst att göra här? Ska mitt affärslager endast retunera siffra 3 och 3450 och att jag sedan hämtar resterande text från min local resource och sätter ihop meddelandet? Eller ska affärslagret hantera översättning och skapandet av hela meddelandet?
Idag anropas funktionen endast från en webbsida, i morgon kanske det är ett annat gränssnitt och då vill jag ju inte göra översättning och formatering av meddelandet dubbelt. Eller?
Så vad är bäst?
/RSv: Språkhantering / businesslayer / local resources
Texterna ska du ha i resources i gui't
och använd string.format mot dem
tex. ( strängen hämtar du givetvis från resources)
stirng minresurstext = "Du har {0} artiklar i kundvagnen till ett värde av {1} kr";
string.format(minresurstext, kundvagn.AntalArtiklar , kundvagn.Totalsumma.FormateraBelopp())
där FormateraBelopp() använder sig av din local inställning för att formatera belopp.
Sv:Språkhantering / businesslayer / local resources
Jo, det var så jag trodde. Nu har jag det bekräftat. Tack.
/R