Jag har bråkat med att få igång en internsida utan framgång. Efter ytterligare en dag har jag nu löst det...Inställningar för intranät (web.config + IIS7)
Sidan ska hämta upp information från AD:t om den inloggade via User.Identity.Name.
Allt går bra om jag testar på localhost. Då får jag "domänanamn/användarnamn" men om jag går till en nätverksansluten dator får jag tillbaka "domännamn/webbservernsnamn$", dvs domänen är rätt men istället för användarnamnet får jag webbservernsnamn + $ (alltså inte datorns namn där användaren sitter utan webbserverns).
Något måste vara felinställt någonstans men jag är ny med intranät och vet inte vart jag ska leta.
Inställningar i IIS7:
Authentication:
- Anonymous authentication: Disabled
- ASP.Net Impersonation: Disabled
- Forms authentication: Disabled
- Windows authentication: Enabled
Inställningar i Web.Config:
- <identity impersonate="false"/>
- <authentication mode="Windows"/>
Jag har laborerat runt framförallt med <identity impersonate="false"/> till true (Web.config) och ASP.Net Impersonation till enable (IIS7) utan framgång. Jag får då tillbaka olika svar som t.ex. (NT AUTHORITY/NETWORK SERVICE och IUSR mm).
Jag har någonstans läst att själva IIS ska köras med en speciell användare, är det detta som kan vara fel för nu körs den med standardinställningar.
Webbservern finns på en Windows 2008 med IIS7 om det påverkar något och jag kodar i C#...
Frågan är helt enkelt, vilka inställningar krävs för att få en webbapplikation att få reda på användarens användarnamn och domän om allt körs på ett intranät...
Mvh AndreasSv: Inställningar för intranät (web.config + IIS7)