Hej Det går tyvärr inte. Det smidigaste sättet är att du skapar en metod som lägger in datatable efter datatable till ditt Dataset. Fast det är ju inget att rekomendera. En databas kan ju ha otroligt mkt data. Och ett Dataset är ju inte direkt den effektivaste data container du skall nyttja vid mass data. Min tanke var att köra dataset'et i Application. Man får den väldigt snabb dataåtkomst när man gör det. Hej. Du kan vissta ladda upp en hel "databas" i ett dataset på en gång .. "Det smidigaste sättet är att du skapar en metod som lägger in datatable efter datatable till ditt Dataset. Fast det är ju inget att rekomendera"databas till dataset
Finns det något smidigare sätt att ladda upp en hel databas till ett dataset än att göra det tabell för tabell?
/peterSv: databas till dataset
Mvh Johan NorménSv: databas till dataset
Nu valde jag dock att "ladda upp" (till Application) valda delar som oftast inte ändrar på sig och är nöjd med det.
/peterSv: databas till dataset
Ett inläst DataSet är självklart en snabb datakälla. Men DataSetet i sig är inte speciellt effektivt när den är fylld med massor av data, dels tar det upp massor med minne samt så tar det tid att generera datasetet.
Jag förstår vad du vill göra. Frågan är om du måste eller behöver göra det du vill göra. DataSet är bra om du skall kasata runt det mellan objekten m.m. DataReader är snabb om du endast skall läsa in datan en gång. Sedan kan du ju nyttja Viewstaten om du vill, men även här får du se upp, listar du ett dataset på någon MB så kommer troligen Viewstaten ta en massa kräm med. (om du inte stängt av den för sidan eller just din controll.)
Mvh Johan NorménSv: databas till dataset
det enda du behöver göra är att lägga till flera selectsatser eller skapa en stored procedure som plockar upp de data du vill ha ..
Titta på min artikel om hierarkisk data, där visar jag hur man enkelt med ett rpc plockar upp två tables samtidigt .. Sv: databas till dataset
Alltså precis som du säger flera select satser. Men som jag även säger inget att rekomendera eftersom ett Dataset ligger i minnet, ju större det är ju kraftigare server behöver man, ju mindre användare åt gången kan nyttja systemet. Alltså det är inte skalbart. Så just därför rekomenderar jag inte att man gör så. Då är det bättre att läsa in viss data i taget eller bygga upp små entity classer. Ett dataset kan ta otroligt mycket minne beroende på dess innehåll, ju större dataset destulängre tid tar det att bygga upp den och prestandan minskar kraftfullt.
Mvh Johan Normén