Jag har ett internetbaserat program (ASP.NET) där kunden ex.vis skriver ett namn i en textbox. När kunden fyllt i allt får han en sammanställning på sina uppgifter. Det är här som det ibland uppstår ett irriterande fel, nämligen då namnen innehåller ÅÄÖ. Om kunden t.ex skriver Öst visas det i sammanställningen som öst. Är det någon som kan hjälpa mig att lösa detta problem? Felet ligger helt klart i server-sidekoden har du skrivit det själv? Jag har kollat i databasen (MS Access) och där har det lagrats som ö. Det är lite konstigt eftersom på samma sida har jag en annan länk som lägger in i databasen (förvisso till en annan tabell) men här läggs ÅÄÖ in korrekt. Då kör du nästan helt säkert en htmlencode någonstans på värdet innan det läggs in. Titta igenom koden så hittar du det nog.visa åäö
Skall jag ändra något i programmet eller ligger felet hos kunden? Sv: visa åäö
Om du vill debugga lite ska du först se hur det lagras i databasen. Lagras åäö som ö etc eller med riktiga åäö?
Sedan kan du titta i html-koden för sammanställningen. Troligtvis kommer det se ut nått sånt här:
"ö"
Lösningen är i så fall troligtvis att ta bort htmlencodingen vid utskrift eller inläsning eftersom den verkar köras 2 gånger.Sv:visa åäö
Sv: visa åäö