Försöker att skapa ett program där man kan välja om webbläsaren ska använda sig av en proxyserver eller inte när man surfar. Har inte hittat mycket information om detta på internet. Dock så står det lite om några klasser på msdn sidorna som det verkar som man ska använda. De är: Vilken webbläsare pratar du om? En installerad eller en du programmerar själv? Sitter med internet explorer, så en installerad då, om jag förstår din fråga rätt. Ska alltså göra en asp.net sida där det finns ett par knappar att trycka på för att stänga av/sätta på proxy servern. Proxyinställningarna är en inställning i användarens webbläsare. De har du inte rätt att ändra. Ok, men jag får ju det intrycket när jag läser om de olika klasserna. Står ju t.ex så här under remarks från GlobalProxySelection klassen: Japp, det är när du själv gör en webbläsare eller hämtar data från internet av annan anledning. Ett uppdrag i jobbet, kunna välja om man vill surfa med eller utan proxyserver med en jobbdator, och även kunna välja vilken proxyserver man ska surfa genom. Behöver ju inte vara asp.net iof. förstår ju nu att det inte är så bra att en hemsida ska kunna styra detta. Det är upp till var och en applikation att välja vilken proxy som ska användas. Så även om du ändrar det för Internet Explorer så hjälper ju inte det om nån använder Opera. Ok, jag tackar för svaret. "Automatisk proxy" verkar ju vara åt det hållet detta är tänkt, får forska vidare i det begreppet. Projektet ligger på is för tillfället, men jag återkommer om jag får fler frågor, och anser denna tråden som löst. Automatisk proxy har jag för mig är en option i dhcp-protokollet, så det är ganska lågnivå att implementera. http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_auto-config Ah, just de, den hade jag glömt bort :) Undrar om den kräver webbläsaromstart? Hej igenProxyväljare, hur gå till väga?
WebRequest
HttpWebRequest
GlobalProxySelection
WebProxy
IWebProxy
Där WebRequest är en "basklass" för HttpWebRequest, och det samma gäller för WebProxy och IWebProxy. Så jag har gjort en funktion som ser ut så här:
Dim req As HttpWebRequest = Nothing
Dim prx As New WebProxy("http://proxyserver", 80)
req.Proxy = prx
Där Nothing borde bytas ut mot en "URI". Men det verkar som att det isåfall bara skulle vara den "URI:n" som isåfall använder den angivna proxyn och jag vill ju ha att det gäller på alla adresser man surfar till.
Som sagt, jag är helt grön på det här och har inte hittat mycket information. Är jag helt fel ute när jag använder mig av dessa klasser, eller på rätt väg? Någon som har erfarenhet av detta?
/RobinSv: Proxyväljare, hur gå till väga?
Sv:Proxyväljare, hur gå till väga?
Sv: Proxyväljare, hur gå till väga?
Sv:Proxyväljare, hur gå till väga?
"The default proxy setting is initialized from the global or application configuration file, and can be overridden for individual requests or disabled by setting the HttpWebRequest..::.Proxy property to the result of the GetEmptyWebProxy method."
Men jag antar att det bara gäller om man gör något eget litet program som har access till internet då, och att det är det man har klasserna till?
Det är inte direkt menade till ASP.NET.
Du kan dock använda samma API från ASP.NET och hämta hem data till servern som sedan skickar det vidare till användaren. Men det kommer fortfarande användas en proxy mellan servern och användaren.
Hade ju varit farligt om en webbsida kunnat ändra dina inställningar. Dock kan du alltid göra det med en installerad applikation.
Varför vill du göra detta?Sv:Proxyväljare, hur gå till väga?
Men går det att ha ett program skrivet i vb kanske (installerat på en viss dator), som styr vilken proxyserver datorn ska surfa genom, eller måste man alltid ställa in det i den specifika webbläsaren (Alltså, uppgiften är omöjlig)?
Lite osäker på hur jag ska tolka ditt sista stycke.Sv: Proxyväljare, hur gå till väga?
Det finns dock något som heter "automatisk proxy" och som ställs in på intranätet. Då kan alla webbläsare läsa in vilken som ska användas.Sv:Proxyväljare, hur gå till väga?
/RobinSv: Proxyväljare, hur gå till väga?
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Proxy_Autodiscovery_Protocol
Som jag förstått det räcker det med det första om man har möjlighet att ställa in användarens webbläsare genom att ange url:en till scriptet. Det gör man t.ex. i IE under proxyinställningarna.
Därefter kan man redirecta olika webbsideanrop till olika proxyservrar.
Om man vill hade det helt automatiskt behöver man även det andra.Sv:Proxyväljare, hur gå till väga?
Så här gjorde jag
Har nu löst det hela. Jag gjorde ett vb.net windows program som helt enkelt ändrar några registervärden som ie7 använder sig av (det är uteslutande den webbläsaren som används).
Under
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings
finns några värden: ProxyServer (vilken proxyserver som ska användas)
ProxyEnable (Om proxyservern ska användas)
Bara att ställa in dessa som man vill, så ställer det om sig automatiskt när man startar om ie7.
Här är två bra sidor jag hittade om detta:
För att få en bra förståelse:
http://blogs.technet.com/heyscriptingguy/archive/2005/05/19/how-can-i-switch-between-using-a-proxy-server-and-not-using-a-proxy-server.aspx
Härifrån finns bra kodsnuttar, så att man kommer igång:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa289494(VS.71).aspx
Hoppas detta kan komma till användning för någon i framtiden, som kanske hamnar i samma sits.
/Robin