Jag har en ex.vis två aspx-sidor. På den ena sidan har jag en Label och en knapp. När jag trycker på knappen kommer jag till den andra sidan och skall ha med mig värdet från Label sida ett. Det finns två sätt vad jag vet. QueryString eller Session Kör du .net 2.0 och uppåt så finns det något som heter cross-page postback som du kan använda för att skicka värden. Du ställer in det på din knapp.Transportera värden från en sida till en annan
Normalt gör jag så att jag överför värdet till en databas när jag trycker på knappen och i Page Load på sida två hämtar värdet.
Detta funkar ju men finns det inte något enklare sätt än att gå över en databas? Är det någon som har ett bra förslag?Sv: Transportera värden från en sida till en annan
QueryString:
Men QueryString sickar du men värden i själva adressen. tex www.testsida.se/test.aspx?value=100
Sen hämtar man QueryString genom någon stans i sin kod skriva typ Request.QueryString["value"]
Session:
Session är ett värde som lagras under tiden du är på sidan eller under en viss tidsperiod.
för att skapa en session skriver du typ Session["value"] = 10;
Sen på motagarsidan skrivar du int nyttValue = Session["value"];
OBS! Detta är från se och skrivet från huvudet så det kanske inte är helt rätt. Men kolla på MSDNSv:Transportera värden från en sida till en annan