Help. Har ett problem, och är helt oduglig på .net... så dålig kombination. <b>Nu heter ju alla CheckBox1 och det är väl inte så lysande, hur får man in id:t där som löpnr, och hur tar man reda på vilken som är bockad när en knapp är klickad?</b> Eller använd en GridView istället där ASP.NET redan har en Delete-funktion per item. Tack för svaren. GridView har jag prövat men tyckte inte att själva visningen blev bra, men det kanske man kan styra till på nåt sätt. Begränsningen sitter mest troligt hos mig där..Ta bort ur xml-fil
Jag har en xml-fil med x antal rader.. tex:
<code>
<xxx>
<entry name="a" date="2010-01-20 15:41:46" id="2">a</entry>
<entry name="n" date="2010-01-20 15:41:34" id="1">n</entry>
<entry name="a" date="2010-01-20 14:52:57" id="0">a</entry>
</xxx>
</code>
Dessa rader skrivs ut på en sida i tur och ordning men ska också gå att ta bort från användarhåll.
Det får jag inte till. Hur tar man lättast bort? Att använda id:t känns lämpligt, men bör man koppla id till en "tabort-knapp" för varje entry (fult), eller ha endast en knapp men en checkbox på varje entry istället?
Enklast möjliga variant duger för mig.
Såhär ser koden ut för utskrift.
<code>
<asp:DataList ID="yyy" Runat="server" Width="100%">
<ItemTemplate>
<hr size=0/>
Id: <%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "id") %><br />
Namn: <%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "name") %><br />
Datum: <%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "date") %><br />
<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "entry_Text") %><br />
<asp:CheckBox ID="CheckBox1" runat="server" />
<asp:Label ID="Label1" runat="server" Text="Label">Remove post</asp:Label><br />
</ItemTemplate>
</asp:DataList>
</code>
Nu heter ju alla CheckBox1 och det är väl inte så lysande, hur får man in id:t där som löpnr, och hur tar man reda på vilken som är bockad när en knapp är klickad?
Tacksam för hjälp och tips!
// AndersSv: Ta bort ur xml-fil
Använd CheckBoxList.
foreach (ListItem checkbox in CheckBoxList1.Items)
if (checkbox.Selected)
Delete();
Sv:Ta bort ur xml-fil
Sv: Ta bort ur xml-fil
Ska testa checkboxlist också, det kommer lösa en del av problemet.
Edit: Fick bli en GridView ändå.