Hej Popup är inte så bra pga alla popupblockerare överallt. Föreslår denna lätta lösning: Våran popupblockerarochsökmotorexpert har talat. Nop gör inte popup vid onload. Mjo, du verkar göra det vid onload. Sidan laddas ju om vid varje postback Gör så här istället: Yes funkar! <b>Våran popupblockerarochsökmotorexpert har talat. </b> Ska givetvis titta mer på stilmallar och formatering av texter men sedan tidigare bränd på att IE inte går att styra riktigt vad man vill visa utan blir de områden de själva bestämts ska finnas. <b>jQuery hade massa kul och användbara funktioner men måste försök lära mig hur jag ska få dem att funka med masterpage och de sidor som körs ihop med masterpage på ett bra sätt.</b> <b>Popup är inte så bra pga alla popupblockerare överallt.</b> <b>Dålig motivering. Det är som att säga att man inte skall köra bil pga alla hastighetsbegränsningar. Det finns ju en anledning till popupblockerarna och hastighetsbegränsningarna: missbruk av popuper resp hastigheter. Om alla skötte sig skulle dessa inte behövas.</b> Istället för att bråk. <b>Varför kan det inte finnas standardfunktioner i asp.net för sådant som måste vara helt naturliga funktioner?</b> Ägna gärna någon sekund åt att kika på hur det ser ut på Eniro där man kan skriva ut kartor. <b>Tydligen var jag det eftersom du 3 rader ner bekräftar att man inte bör använda popup. Idiot</b> <b>Var du mobbad när du var yngre Per? Har du aggressioner som behöver komma ut?</b>Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Har ett asp.net program som vid utskrift öppnar ett nytt fönster typ förhandsgranska. Där placerar jag utskriften via html formaterad så den passar utskrift.
Men med IE8 så får jag bara felmeddelande och måste använda Ctrl tangeneten för att öppna popup fönster.
Funkat perfekt i tidigare versioner av IE,
Någon som vet hur jag gör så att jag får det att funka i IE8?
Alltså utan att ändra inställningar i IE
Koden jag använder ser ut så här.
Dim popupScript As String = "<script language='javascript'>" & _
"window.open('PrintStart.aspx', 'CustomPopUp', " & _
"'width=700, height=600, menubar=yes, resizable=yes, " & _
"scrollbars=yes, toolbar=yes, location=no, status=no')" & _
"</script>"
Page.ClientScript.RegisterStartupScript(GetType(Page), "PopupScript", popupScript)
mvh RolandSv: Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
http://www.queness.com/resources/html/modal/jquery-modal-window.htmlSv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Ditt första "fel" Roland är att du försöker tvinga på en användare en popup automatiskt vid onload, hade popupen istället initierats via onclick eller liknande så hade det nog gått bättre.
Jag kan hålla med om att du inte bör använda popup oavsett, men det är en helt annan historia :)
Om möjligt, använd en stilmall specifik för utskrift istället för att göra en utskriftsanpassad sida, http://www.w3.org/TR/CSS2/media.html
<link rel="stylesheet" href="print.css" media="print">
Sen ser du till att dölja menyer, etc, kanske positionera loggan lite snyggare ute till vänster m.m. i dennaSv: Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Gör den då användaren trycker på en knapp som heter "Skriv ut" och då skall ett nytt fönster öppnas.
Det ny fönstret ska kalla upp val av skrivare samtidigt som det visar en sida formaterad för utskrift
mvh RolandSv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Sv: Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
<code>
<asp:Button ID="Button1" runat="server" Text="Button" OnClientClick="window.open('PrintStart.aspx', 'CustomPopUp', 'width=700, height=600, menubar=yes, resizable=yes, scrollbars=yes, toolbar=yes, location=no, status=no')" />
</code>Sv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Tack André för den bra lösningen.
Tack även ni andra för bra hjälp.
(har nu hittat jQuery som jag ska undersöka vidare)
Underbart med bra hjälp.
Förstår mer om vad ni menade med onload, blir ju så när sidan postas om.
Tydligen var jag det eftersom du 3 rader ner bekräftar att man inte bör använda popup. IdiotSv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
jQuery hade massa kul och användbara funktioner men måste försök lära mig hur jag ska få dem att funka med masterpage och de sidor som körs ihop med masterpage på ett bra sätt.
Fick aldrig det att fungera med att JQuery skull sköta att få fram nytt fönster men borde säkert gå då sidan som visar jQuery funktioner faktiskt funkar så.
Är själv ny på det med jquery men när man börjar förstå det så kan man göra ganska komplexa saker lätt. Mycket kul :)Sv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Dålig motivering. Det är som att säga att man inte skall köra bil pga alla hastighetsbegränsningar. Det finns ju en anledning till popupblockerarna och hastighetsbegränsningarna: missbruk av popuper resp hastigheter. Om alla skötte sig skulle dessa inte behövas.Sv: Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Var du mobbad när du var yngre Per? Har du aggressioner som behöver komma ut? I alla trådar jag läser inlägg från dig så dissar du allt alla säger, märker ord mm. Du kommer aldrig med något konstruktivt.
Det var en anledning jag gav, god som någon. Du kanske tycker att man ska skriva en c-uppsats med alla motiveringar så fort man gör ett inlägg? Du är ett troll av sällan skådat slag.Sv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Varför kan det inte finnas standardfunktioner i asp.net för sådant som måste vara helt naturliga funktioner?
Har tidigare jobbat med apllikationer direkt för windows men nu blir det i huvudsak via webben.
Då saknas tydligen de vanliga funktionerna som förhandsgranska mm.
Alltså helt vanlig funktioner vi vanliga kallar för fönster. Alltså sådant helt normalt för Windows och andra grafiska gränssnitt.
Jag skiter i att det finns de som ska missbruka detta men det måste väll tillhöra normalt arbetssätt.
Eller?
Hur gör ni för att sköta förhandsgranska och sedan utskrift?
Förutom jQuery eller skriva mängder med egna javascript
Borde väll funnits med från början i asp.net?
/RolandSv: Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Det hänger inte bara på ASP.NET att tillhandahålla funktioner, utan de måste stödjas av webbläsarna.
<b>Har tidigare jobbat med apllikationer direkt för windows men nu blir det i huvudsak via webben.
Då saknas tydligen de vanliga funktionerna som förhandsgranska mm.</b>
Nej då. I Firefox går jag upp i Arkiv och hittar Förhandsgranska. Men det är jag som styr, inte webbsidan.
<b>Alltså helt vanlig funktioner vi vanliga kallar för fönster. Alltså sådant helt normalt för Windows och andra grafiska gränssnitt.</b>
Fönster kan öppnas med Javascript: window.open(...). Men de skall öppnas när jag som besökare begär det, inte spontant.
<b>Jag skiter i att det finns de som ska missbruka detta men det måste väll tillhöra normalt arbetssätt.
Eller?</b>
Du måste förstå att det är skillnad mellan webb och fristående applikationer.
<b>Hur gör ni för att sköta förhandsgranska och sedan utskrift?</b>
Varför tvinga besökaren att skriva ut något? Varför inte låta besökaren initiera utskrift av de sidor han vill skriva ut via webbläsarens vanliga utskriftsfunktioner? Med en för utskrift anpassad stilmall (man kan ha en stilmall för webben, en annan för utskrift) kan du till stor del styra utskriftens utseende.Sv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Givetvis så är det användaren som begär utskrift och applikationen som formaterar en lämplig sida för utskrift. Inga ofrifilliga popup som ofta används för reklam mm.
Webben har mer och mer börjat användas för att bygga aplikationer och få kan väll missat detta.
Om man skapar en sida i t.ex. word och begär förhandsgranska så formateras den för utskrift på ett speciellt sätt och det är applikationen som tar hand om detta.
Precis samma i Eniro kartor där sidan ser ut på ett sätt när användaren ser på den via webbläsaren och ett annat format för utskrift i ett eget fönster.
hur svårt kan det vara?
//RolandSv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Läste du en första inlägget? Tyckte du att ditt svar på Rolands fråga var relevant? Läste du hela mitt inlägg?
Jag skrev att man inte _bör_ använda popup, han borde köra med en print-stilmall istället.
Det går utmärkt att köra med en popup, men den ska absolut inte initieras ifrån onload. De flesta (om inte alla) popupblockerare tillåter "user-initiated popups" om det inte är inställda på riktigt hårda inställningar.
Jag trodde faktiskt du som extrem CSS-fanatiker skulle föreslå media-attributet direkt..Sv:Öppna nytt fönster fungerar ej i IE8
Det är inte jag som kallar folk "idiot" här...