jag har försökt med olika lösningar typ Speciallösningar kräver ofta att du kodar codebehind. Tack för det snabba svaret, Det går skriva det i ASP.NET också men i C#. Ok, men var lägger man det? under click_button då eller? men hur kopplar man alt till gridview och så vidare? Ja, under button_Click. ok, ska test detta. Tänk på att sidan blir känslig för sql injection om du adderar ihop sql-strängen istället för att använda parametrar. Du bör åtminstone sortera bort farliga tecken ur textboxen innan du använder värdet. Hej igen :) Du får fel eftersom SQL:en körs redan när sidan laddas första gången. Dvs. innan Button1 har klickats och gett SQLDataSourcen sitt SelectCommand. Samma sak fungerar här. Hej! Plocka bort SelectCommand och Parametrarna från asp-koden, de behövs inte nu när du lägger till det code behind. Hej! Inga problem, kul att kunna hjälpa!Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i ASP
"SELECT title.title, title.artist, title.album FROM title WHERE artist LIKE '%'+?+'%' AND title LIKE '%'+?+'%'";
jag har provat med '%?%' och med '%'?'%' och med %'?'% jag vet inte alla medtoder detta var några stycken :) men får bara en felkåd-sida eller så se jag inga poster alls.
Jag har två TextBoxar en där man söker efter Artisten och en där man söker Titlen i låten
Jag skulle vilja tex om jag inte kommer ihåg exakt hur gruppen stavade sitt namn så ska jag kunna
söka till ex på bara "Agnes" istället för "Agnes Carlsson" och då ska ju även "Agnes Svensson" komma upp om du förstår var jag menar, o lika dant om man bara vet en bit av låtens namn och inte mins artisten. Det fungerar bra utan "LIKE" med en exakt sökning artist=? AND title=? så det är inget fel på kopplingen och jag har all kåd i ASP:texten
Tacksam för hjälp!
Micael.Sv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Du kan dock göra så här:
SelectCommand="SELECT * FROM title WHERE artist LIKE ?;">
<SelectParameters>
<asp:ControlParameter ControlID="TextBox1" Name="?" PropertyName="Text" />
</SelectParameters>
Men då krävs det att du skriver t.ex. %låt% i textboxen.Sv:Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Jag har min sida idag i PHP och försöker nu att gå över till ASP.
i PHP är det tydligen lättare, där skriver man WHERE title LIKE '%'.$title.'%'
ja det är väl för att php och mysql går hand ihand :)
Det skulle vara bra om det går att lägga detta i koden så man slipper skriva in % i sökfältet.
MicaelSv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
SQLDataSource1.SelectCommand = "SELECT * FROM title WHERE artist LIKE '%" + TextBox1.Text + "%';";Sv:Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Sv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
All koppling etc. har du kvar i aspx-koden.Sv:Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Tack ska du ha för hjälpen så länge!!
MickeSv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Sv:Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Jag har lagt till denna sträng under Button1_Click:
SqlDataSource1.SelectCommand = "SELECT * FROM title WHERE artist LIKE '%" + TextBox1.Text + "%' AND title LIKE '%" + TextBox2.Text + "%';";
Vad gör jag med min asp sträng:
SelectCommand="SELECT title.TID,title.artist,title.title,title.album,title.comment,title.releasedatum FROM title WHERE artist LIKE ? AND title LIKE ?" >
Tar jag bort den så blir det felmeddelande och tar jag bort LIKE ? osv, så fungerar sidan men inte på rätt sätt??
Det verkar som att ASP kåden har förtur än Button1_Click??
hur ska jag gå vidare??
MVH
Micke.Sv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Sätt din GridView till Visible=False för att förhindra att kontrollen binder data. Ändra detta till True vid button_Click.Sv:Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Jag får inte gridview att visa något det blir helt tomt
Jag har satt C# enligt nedan:
protected void Button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
GridView1.Visible = true;
SqlDataSource1.SelectCommand = "SELECT * FROM title WHERE artist LIKE '%" + TextBox1.Text + "%' AND title LIKE '%" + TextBox2.Text + "%';";
}
och i ASP:
<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AllowPaging="True" Visible="false"
AllowSorting="True" DataSourceID="SqlDataSource1"
style="z-index: 1; left: 429px; top: 383px; position: absolute; height: 145px; width: 178px"
AutoGenerateColumns="False" DataKeyNames="TID">
<Columns>
<asp:BoundField DataField="artist" HeaderText="Artist" SortExpression="artist" />
<asp:BoundField DataField="title" HeaderText="Title" SortExpression="Title" />
<asp:BoundField DataField="album" HeaderText="Album" SortExpression="Album" />
<asp:BoundField DataField="comment" HeaderText="comment" SortExpression="comment" />
<asp:BoundField DataField="releasedatum" HeaderText="Releasedatum" SortExpression="releasedatum" />
<asp:BoundField DataField="TID" HeaderText="TID" ReadOnly="True" SortExpression="TID" />
</Columns>
</asp:GridView>Sv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Borde du inte ha OR i din SQL så att det räcker att skriva i en textbox?
Du postade inte asp-koden med SQLDataSourcen.Sv:Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Tycker det är bra med två fält, då man vet vad artisten heter och kan söka efter låten samtidigt, så blir det inte så många träffar. om du förstår vad jag menar.
här kommer resten av kåden :)
<asp:TextBox ID="TextBox2" runat="server"
style="z-index: 1; left: 594px; top: 294px; position: absolute"></asp:TextBox>
<asp:TextBox ID="TextBox1" runat="server"
style="z-index: 1; left: 424px; top: 294px; position: absolute"></asp:TextBox>
<asp:Label ID="Label1" runat="server" ForeColor="Black"
style="z-index: 1; left: 364px; top: 265px; position: absolute" Text="Artist"></asp:Label>
<asp:Label ID="Label2" runat="server"
style="z-index: 1; left: 532px; top: 265px; position: absolute" Text="Titel"></asp:Label>
<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server"
ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:musikConnectionString1 %>"
ProviderName="<%$ ConnectionStrings:musikConnectionString1.ProviderName %>"
SelectCommand="SELECT title.TID,title.artist,title.title,title.album,title.comment,title.releasedatum FROM title WHERE artist LIKE ? AND title LIKE ?" >
<SelectParameters>
<asp:ControlParameter ControlID="TextBox1" Name="?" PropertyName="Text" />
<asp:ControlParameter ControlID="TextBox2" Name="?" PropertyName="Text" />
</SelectParameters>
</asp:SqlDataSource> Sv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Är du säker på att den SQL-sats som skapas returnerar värden? Sätt en breakpoint, kopiera strängen och testa den direkt mot databasen.Sv:Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i
Jag har jobbat en hel del nu, så därför har det tagit en stund att prova :)
Jag gjorde en helt ny sida och började om och då fungerar det!
Tusen TACK för all hjälp du har givit mej!!!Sv: Hur är syntaxen för LIKE med MySQL ODBC koppling med GridView och TexBox1 i