Hej Jag skulle börja med att debugga och se vad det är som tar tid, är det att få tillbaka ställa från och få tillbaka svart från databasen tex!? I så fall så ligger förmodligen problemet i att databasen och du kanske borde se över index etc där. Vad gör proceduren "setFlaggor"? Hur ser tabellen ut som du jobbar med (index m.m.)? Kan du ställa samma typ av fråga i SSMS och se hur lång tid det tar där (ett tips är att i så fall inkludera "execution plan" för frågan, så kanske det dyker upp nån ledtråd till varför det går slött). Tips kan vara att sätta index som Tomas tipsade på både körningsid och fordonsslag. Men 5 timmar är så lång tid att något annat måste vara fel. du glömmer inte att stänga connections lite här och var?Långsam SQL förbindelse mot asp.net
Jag kör mot en SQL server 2005 från mitt VB program .NET 3.5.
Men det går långsamt. jag har ca 40.000 poster som ska hämtas och uppdateras och det tar upp till 5 timmar.
Min kod ser ut enligt nedan.
Har kört både i debug från min dator och kompilerat på servern men det är ingen skillnad.
Några ideer?
command = New SqlCommand("Select regnr from tabell where körningsID = 56 and fordonsslag in ('PB','LB')", Conn)
command.CommandType = CommandType.Text
Try
SQLReader = command.ExecuteReader
While SQLReader.Read
command2 = New SqlCommand("setFlaggor", Conn)
command2.CommandType = CommandType.StoredProcedure
command2.Parameters.Add("@KörningsID", SqlDbType.Int).Value = 56
command2.Parameters.Add("@Regnr", SqlDbType.NVarChar).Value = SQLReader("Regnr")
command2.Parameters.Add("@Projekt", SqlDbType.NVarChar).Value = "test"
command2.ExecuteNonQuery()
End While
Catch ex As Exception
Form1.messageBox.AppendText(ex.ToString & Chr(13))
Finally
Try
SQLReader.Close()
Catch ex As Exception
End Try
End TrySv: Långsam SQL förbindelse mot asp.net
Du hämtar data baserat på körningsID, Regnr och projekt, om du alltid hämtar mycket data från en tabell med många rader så kan det vara en bra idé att lägga ett så kallat klustrat index på dessa kolumner.Sv: Långsam SQL förbindelse mot asp.net
Sv:Långsam SQL förbindelse mot asp.net
Alternativet är att använda en join för att uppdatera datat. Nu hämtar du regnr - vet inte om det är samma eller annan tabell. Hur ser datat ut?