Hej, försöker nu på semestern lära mig om .NET och har laddat hem WebMatrix (och Microsoft Visual Developer 2010 - men denna har jag inte börjat testa än - kör WebMatrix till att börja med). Behöver du inte en drivis för MySQL? Det var nu länge sedan men jag har för mig det var något som skulle installeras. Hej Ann och tack för tipset men drivrutinen är redan installerad - i och för sig MySQL Connector NET 6.5.4. Har testat ODBC-connection som du föreslår också men det funkar inte heller (det är den jag använt för klassisk asp och där fungerar den). Har du försökt att göra en "öppna databasanslutning->få meddelande om att det är ok->stänga databasanslutning" innan du började skriva koden? Hej Ann, det löste sig när jag la till: Kul att det löste sig och att jag kunde hjälpa till som bollplank. Det gör jag så gärna, vet från egen erfarenhet att det ibland bara är det som behövs. Jag skrev ett par artiklar om WebMatrix och ASP.NET Web Pages precis när första versionen var på väg att släppas. De finns tillgängliga på svenska och engelska här:Webmatrix och MySQL problem
Har jobbat en del med MySQL och tänkte försöka få igång kopplingarna mot MySQL i testprojektet (C#).
Detta har jag försökt med (och det fungerar inte) - jag får felmeddelande att Dabatase inte finns i aktuell kontext.
Sidan
using MySql.Data.MySqlClient;
@{
var db = Database.Open("utveckling");
var sqlQ = "SELECT * from tbl_cat";
var tbl_data = db.Query(sqlQ);
}
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="utf-8" />
<title>The Page Title</title>
</head>
<body>
<ul>
@foreach(var row in tbl_data){
<li>@row.cat_id - @row.cat_name</li>
}
</ul>
</body>
</html>
och Web.Config
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off" />
</system.web>
<connectionStrings>
<add connectionString="uid=myusername;database=utveckling;server=xxx.xx.x.x;pwd=xxxxxx" name="utveckling" providerName="MySql.Data.MySqlClient" />
</connectionStrings>
</configuration>
Jag får det helt enkelt inte att funka.
Felmeddelandet är:
Kompilatorfelmeddelande: CS0103: Namnet Database finns inte i den aktuella kontexten
Jag har också lagt till:
MySql.Data.dll och
WebMatrix.Data.dll i bin-mappen
Någon som har en susning om vad jag gör fel? Har googlat hela dagen och hittar ingen vettig lösning.
Mvh / Anette
Sv: Webmatrix och MySQL problem
Min web config i mitt senaste projekt där jag använde MySQL såg ut så här:
<add name="dbConnRemote" connectionString="Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Database=xxxx;User=xxx; Password=xxx;Option=3;port=3306"/>
Titta på denna länk http://dev.mysql.com/downloads/connector/net/5.1.html
/Ann
Sv:Webmatrix och MySQL problem
Vet inte om det har någon betydelse men servern har IIS6 med NET Framework-version:4.0.30319; ASP.NET-version:4.0.30319.272 och alla .NET körs i en egen app-pool och de sajter som använder MS SQL fungerar, det är bara MySQL som krånglar för mig i .NET-miljön, de sajter som kör klassisk ASP på samma server fungerar utmärkt mot MySQL.
MySQL versionen är 5.1 och är installerad på min utvecklingsserver (Win 2003), samma version som finns på webhotellet. Det är också på utvecklingservern jag installerat MySQL .Net connectorn.
I Webmatrix får jag upp databasen och kan jobba med den (ändra data och ändra/lägga till tabeller etc.) men i själva koden får jag felmeddelandet att "Database inte finns i aktuell kontext".
Jag fattar snart ingenting - känner mig som en blind höna som letar efter korn :-)
/ AnetteSv: Webmatrix och MySQL problem
/AnnSv:Webmatrix och MySQL problem
<code>
@using WebMatrix.Data; <-- denna innebar att det började fungera
@using MySql.Data.MySqlClient; <-- det fungerar utan denna så den behövs kanske inte
</code>
Är som sagt helt nybörjare på .NET-miljön och har inte använt razor och C# heller tidigare så det känns som det är en hel del berg som behöver bestigas innan jag greppar det här :-)
Men tack för att du ställt upp som bollplank, det uppskattar jag verkligen!
/ AnetteSv: Webmatrix och MySQL problem
/AnnSv: Webmatrix och MySQL problem
https://skydrive.live.com/?cid=4AA13E17331C7398&id=4AA13E17331C7398%212687
Det var två år sedan jag skrev dem, så det kan hända att de är någorlunda inaktuella vissa fall, men det kanske är en hjälp på vägen.