Är lite intresserad av om det är många som använder både vb och c#, eller om dom flesta använder det ena eller det andra. Jag gick från asp/vb så för mig började jag naturligt med vb.net. Under några år var det 2 läger och vissa kunder har fortsatt köra vb.net, exempel på det är Länsförsäkringar. Har man mycket så kanske man inte skall byta. Det jag upplever i de projekt våra konsulter är tror jag det idag är i alla fall 95% av alla projekt som kör c#. Det är olika språk men blir samma kod i slutändan eftersom det kompileras. Så det handlar mer om känsla och tycke. Tycker heller inte det är så stor skillnad, men i praktiken blir det mest C# för min del eftersom det är det som är praxis i de projekt och sammanhang jag varit involverad i. Kodar jag för privat bruk brukar jag varva lite med VB också för att hålla igång det. Sen kan jag tycka att det känns lite lättare att prototypa/labba i VB av nån anledning. Kanske för att det är mer explicit och inte innehåller en massa krumelurer, måsvingar och annat bjäfs som har en underförstådd mening och i de sammanhangen kan ta focus från intentionen en aning. För kod som ska leva och underhållas längre så föredrar jag nog C# framför VB dock.C# vs VB?
Samt vad ni tycker är fördelarna med resp språk?Sv: C# vs VB?
Har du inte tidigare kodat och skall ut i arbetslivet (eller kanske redan är där) föreslår jag att du fokuserar på c#.
Lycka till
/PelleSv:C# vs VB?