Tjena! Var ligger din databas och hur hamnar den där (ingår i nån form av installationspaket/förutsätts den finnas på ett visst ställe sen tidigare/inkluderas som resurs i ditt projekt)? Hej! Okey! kan någon berätta för mig hur man ska göra för att programmet ska hitta Databasen i VB 2010 express. vbform. Givet att du (på nåt sätt) kan garantera att filstrukturen är Hej! Googlade och hittade detta Det saknas en fnutt och ett &-teckenApp.path i VB.NET?
Jag får inte till de här med app.path i vb net har försökt med olika exempel som jag har hittat på nätet och letat och letat på div sidor men verkar som man håller inne med svaren kan man göra på detta viset eller kan man inte?
Någon som har ett litet svar eller exempel.
Ska kanske tillägga att jag vill ange sökvägen till min databas utan att hårdkoda detta.
App.paht & "Db/Databasnamn.mdb" tror jag har i vb6!!!
/TobbeSv: App.path i VB.NET?
' ex: Vanlig windows-app (d.v.s. inget wpf, ClickOnce eller nåt annat mysko scenario),
' Programmet antas vara installerat under C:\Program\HelloWorld\HelloWorld.exe
' Här ligger den binär som körs
Application.StartupPath ' C:\Program\HelloWorld
' Fullständig sökväg till binären
Application.ExecutablePath ' C:\Program\HelloWorld\HelloWorld.exe
' Här är ett bra ställe för programmet att lagra sin användarspecifika data
Application.LocalUserAppDataPath ' C:\Users\Kalle.Anka\AppData\Local\HelloWorld\HelloWorld\1.0.0.0
' Här är ett bra ställe för programmet att lagra sin gemensamma (d.v.s. icke användarspecifika) data
Application.CommonAppDataPath ' C:\ProgramData\HelloWorld\HelloWorld\1.0.0.0
Sv:App.path i VB.NET?
Fattar nada!!!
Detta har jag i vb6 för att ange sökvägen till databasen.
Set Dbs = OpenDatabase(App.Path & "\Db\Databas.mdb", False, False, _
";pwd=data@wdb")
Men hur gör man i VB net ?
/TobbeSv: App.path i VB.NET?
Om jag installerar programmet på en server som jag inte vet namnet på eller om någon ändrar namn på server som programmet ligger på så kommer inte databasen att hittas om man hård kodar sökvägen tex Z:Gemensamnt\Program\Mittprogram\DB\Databas.mdb. vill ha som man gjorde i vb6 App.path & "Db\Databas.mdb men det verkar som det inte finns något sådant alternativ eller finns det något likande alternativ i VB 2010 express.
/TobbeSv:App.path i VB.NET?
x:\what\ever\Program.exe
x:\what\ever\Db\Databas.mdb
(d.v.s. att databasen *alltid* ligger i mappen "Db" i samma mapp som binären för ditt program)
så borde du kunna använda
Application.StartupPath
istället för
App.Path
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.application.startuppath.aspx
Sv: App.path i VB.NET?
När jag gör så här blir det fel
Dim conn As New OleDb.OleDbConnection
Dim cmd As New OleDb.OleDbCommand
Dim da As New OleDb.OleDbDataAdapter
Dim ds As New DataSet
conn.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source = Application.StartupPath & "\Db\Databas.mdb"
Får jag felet: End of statement expected
Ska man göra på nått annat sätt jag vill bygga min applikation med kod för att hämta data från databasen.
Blir snart galen på detta vad gör jag för fel???
TobbeSv:App.path i VB.NET?
With database password
This is the connection string to use when you have an Access 2007 database
protected with a password using the "Set Database Password" function in Access.
Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=C:\myFolder\myAccess2007file.accdb;
Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword;
Some reports of problems with password longer than 14 characters.
Also that some characters might cause trouble.
If you are having problems, try change password to a short one with normal characters.
DataDirectory functionality
Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=|DataDirectory|\myAccess2007file.accdb;
Persist Security Info=False;
Network Location
Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;
Data Source=\\serverName\shareName\folder\myAccess2007file.accdb;Sv:App.path i VB.NET?
' du vill förmodligen ha
conn.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source = " & Application.StartupPath & "\Db\Databas.mdb"
' och inte
conn.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source = Application.StartupPath & "\Db\Databas.mdb"