Tjena.. Hej Nicke, länge sedan - hoppas allting är bra med dig! Hej pelle.. jo suget av att programera börjar komma tillbaka.. men jag kanske går på lite för hårt =) Hej, jag förstår. Skulle förstås göra på det enklaste sättet och bygga med något jag har koll på, i detta fall asp.net. Om du vill lära dig c++ kanske du i alla fall skulle "karvställa" hur systemet skall se ut, kanske göra en prototyp i .net och sedan om du vill gå vidare - skriv om det när du vet vad du vill göra och hur.Vatten övetr huvudet...
Jag Håller på med ett litet projekt.. Hmm blev kanske inte så litet.. =)
De jag har att leka med... en macbook pro.. med xcode som utvecklings program.
sedan ett netgear nas där det snurrar en mysqlserver...
Min tanke är att skapa ett webgränsnitt... som ska kunna ställa fråger i databasen från vilken dator som helst.....
det jag hitils har gjort är att skapa databasen, som just nu bara inehåller en tabell med en rad bara för att se att den funkar...
men nu funderar jag på hur jag ska gå vidare... Jag skulle vilja använda c++ för att lära mig det. och göra funktioner som skickar in å ut data från databasen via webgränsittet..... Är jag helt ute å cyklar eller ????
Allt i rent utbildningssyfte.. jag vet att jag gör det lite mer komplicerat än det behöver vara... =)
Tack för hjälp på förhand =)
//Nicke
Sv: Vatten övetr huvudet...
Du säger du skall ha en databas i ett nas och med xcode bygga ett gränssnitt för att ställa frågor. Vad är det för frågor som du skall ställa och vill ha svar på från olika datorer?
Hälsningar
//PelleSv:Vatten övetr huvudet...
min tanke när allt är klart har med jobbet att göra.. Jag vill kunna mata in vilka båtar som kommer till oss.. med lite fakta om storlek å sånt.. å lite allmän infon (tabell 1) i tabell två ska man kunna mata in efter ett en båt har varit hos oss. hur många containers som lossades (lastade och tomma) och hur många som lastades (lastade och tommma) och mellan vilka tider.. Så att man kan ta reda på lite stattestik att båt 1 brukar ha ett snitt på så många containers i timmen och båt två har så många containers i timmen...
allt detta skall kunna göras från jobbet via ett webgränsitt...
hade väl kunnat göra allt i php eller asp... men efter som att jag är sugen att lära mig c++ tänkte jag att man bygger Typ dll;er som man kan anropa beroende på vilken fråga man skickar från webben...
är det alldeles galet eller =) Sv: Vatten övetr huvudet...
Låter som ett roligt uppdrag!
/Pelle