Hejsan! Hej, det är alltid så fantastiskt kul att göra saker som man inte trodde gick, och oftast så smidigt när man väl kommit på hur man skall göra. Jag vill bara uppmuntra dig till att fortsätta leka :) Tack! Hej Hanz, Hej!Nyfiken på att styra elektronik med .NET-kod?
Lite osäker på om detta är rätt forumavdelning så ni får hojta till om jag hamnat fel.
Jag har gjort ett USB-kort kallat PeekyPokey som man använder från C# (VB.NET går också bra) för att styra allehanda extern hårdvara:
http://www.peekypokey.org/
Man skriver helt enkelt ett vanligt PC-program i t.ex. C# med Visual Studio (Express går bra). Programmet använder sedan PeekyPokey för att interface:a diverse elektronik som servos, reläer, lysdioder, LCD-displayer, stegmotorer, MIDI-enheter m.m.
Ett rikligt och ständigt växande API innehåller en hel del "drivrutiner" till vanligen förekommande elektronik och även en del annat godis som t.ex. inbyggd webbserver, stöd för gamepads, USB-trainers m.m. - grejor som kan användas för att styra programmet och därmed PeekyPokey och extern elektronik.
Att tända en lampa med sin iPhone kräver t.ex. bara ett 10-tal rader kod.
Kortet är enkelt att använda och är tänk att öppna dörren till digitalelektronik och inbyggda system. Man behöver inte kunna något om elektronik för att komma igång och göra rätt coola grejor. Mer information, drivrutin, exempelprojekt, guider och kodexempel finns på projekthemsidan (länken ovan).
Jag säljer inte korten själv men det finns andra som gör det:
http://www.electrokit.com/peekypokey-usb-gpio-uart.51054
Det är förbaskat kul och det är precis det som är tanken med kort - att ha skoj med programmering och elektronik!Sv: Nyfiken på att styra elektronik med .NET-kod?
Skicka gärna in en artikel till pellesoft.se och berätta hur du gjorde, det kan stimulera fler!
Lycka till
//PelleSv:Nyfiken på att styra elektronik med .NET-kod?
Tanken med PeekyPokey är att alla som vill, enkelt skall kunna komma igång med egna elektronikprojekt. De som är vana vid .NET-programmering kommer igång extra snabbt. Med PeekyPokey kan man plötsligt styra grejor i den "riktiga världen" utanför PCn.
Det handlar inte bara om lek utan man kan göra massor av användbara grejor, kolla gärna in exempelprojekten på hemsidan så får du lite smakprov på vad du kan göra med enkla medel och till väldigt små pengar:
http://www.peekypokey.org/wikipage?title=Projects
PeekyPokey kan återanvändas om och om igen och vandra från projekt till projekt. Efterhand som man lärt sig, kan man senare gå över till att programmera självständiga mikrokontrollers - även då har man nytta av PeekyPokey, både som strömförsörning och länk till PCn under utvecklingsfasen.
Visst kan jag skriva om hur jag tillverkat själva PeekyPokey-kretskortet men tänkte att det nog inte är sådant som i första hand intresserar .NET-programmerare i allmänhet utan mer vad man kan använda PeekyPokey till.Sv: Nyfiken på att styra elektronik med .NET-kod?
Jag köpte en PeekyPokey kort och försöker använda den till ett OpenHAB projekt, mest föra att lära mig elektronik.
Målet ett att använda 433 Mhz receiver för att fånga upp bland annat fuktighet i jorden och temperatur i luften från en sensor. Jag har gjort det med Raspberry Pi enligt artikel
och nu, eftersom jag är mer bekväm med windows och C# programmering, vill göra det med PeekyPokey. Jag använder samma princip som är beskriven i artikel men får inte det att fungera.
Har du någon erfarenhet av detta som skulle kunna hjälpa mig?
.
Med vänlig hälsning EmirSv:Nyfiken på att styra elektronik med .NET-kod?
Kul och intressant projekt du har gjort. Tyvärr tror jag inte det är möjligt att använda PeekyPokey till detta eftersom det ju handlar om att ta emot radiomeddelanden från dina sensorer. Det fungerar att använda PeekyPokey för att sända radiomeddelanden (t.ex. för att styra Nexa-uttag och liknande) men att ta emot signaler är väsentligen mer krävande och där räcker nog PeekyPokey tyvärr inte till.
För att få hjälp med hur du kan göra istället tycker jag du skall vända dig till Svenska Elektronikforument och fråga hur man kan kan genomföra projektet med Windows:
http://www.elektronikforumet.com/
Lycka till!