Hej. Hej, som jag ser det har du via databasen använt en loop och skrivit ut vilka id:n som varje post skall ha, stämmer det? Frågan är om du skapar en iOrgTitleC i onödan, vad skall du sedan använda den till? Har du också skapat en datareader eller dataset att loopa igenom, eller det kanske detta du behöver hjälp med? :) Det exemplet som jag skrev är hur jag gjorde det i classic asp och den hade jag gjort för att använda siffror som kategorier typ hs = 1 uk = 2 o.s.v. när jag hämtar information i databasen så skriver det ut en siffra och då har jag använt iOrgTitleC för att hämta ut namnet t. ex. HS. Ok, så du behöver hjälp direkt från början förstår jag. Har du hämtat in något data till en datareader eller dataset i din kod eller är det så att du behöver guidning precis från början? Kan denna intro hjälpa dig framåt? Jag har byggt några sidor och har databas koppling och datareader till dropdownlist och datalista till dom och de fungerar perfekt. Hej Peter, Typ det. Hej, då skall vi se om jag träffar rätt nu.. Nej. Hej Peter, inte ge upp! Om du inte kan förklara tillräckligt tydligt går det inte heller att hjälpa. Det finns inget som är omöjligt att lösa, det vet du väl :) Det verkar så när man visar hela koden det gäller och man markerar kodsnutten i fråga och dom inte förstår den, och koden den är hämtad ur en bok från SAMS Active Server Page Professional och inget påhittad kod från mig så undrar man. Tänkte på en sak - Du har ingen sida eller länk som visar hur det är tänkt att fungera? Jo Men jag vet inte hur jag skall förklara eftersom min a förklaringar inte har fungerat.En nybörjare önskar hjälp
Jag har gått från classic asp till asp.net och har ökat min kunskap om asp.net här i detta utmärkta forum.
Men nu så har jag kört fullständigt fast i mitt problem.
På min gamla asp sida har jag funktioner som kopplar ett värde till ett namn t.ex. iOrgTitleC(rs("CatId")).
Enkelt förklarat så ser det ut så här
dim iOrgTitleC(10)
iOrgTitleC(1) = "HS"
iOrgTitleC(5) = "US"
iOrgTitleC(9) = "IK"
iOrgTitleC(10) = "SK".
Jag har letat över hela webben för att hitta något snarlikt men har gått bet på det.
Finns det något liknande i asp.net c#
PeterSv: En nybörjare önskar hjälp
Förklara gärna lite mer, eller visa koden du skapat för att fånga ut rs-objektet, så kanske jag kan hjälpa dig mer.
//PelleSv:En nybörjare önskar hjälp
Jag har försökt göra om det till asp.net c# men med min lilla kunskap c# så sitter jag fast i detta problem.
Finns det något sätt som man kan överföra det till asp.net c#?
Här är ett exempel.
på sidan sub.asp
Sub Tigers
SQL = "SELECT * FROM Tigers ORDER BY Tigers_ID ASC"
RS.Open SQL, Conn, adOpenStatic, adLockOptimistic
Do Until RS.EOF
iTigers(RS("Tigers_ID"),0) = RS("Tigers_Teamname")
iTigers(RS("Tigers_ID"),1) = RS("Tigers_Email")
RS.MoveNext
Loop
RS.Close
End Sub
Sidan schedule.asp
Importerar från sub.asp
<% Dim iTigers(30)
call Tigersams
%>
Visa informationen
<%= & ": " & iTigers(RS("Calendar_TeamId")) & " "& RS("Calendar_Event") & ": (" & iCalendarCat(RS("Calendar_CalendarCat")) & iTime %>
//peterSv: En nybörjare önskar hjälp
http://www.pellesoft.se/article/364/intro-till-adonet-for-ado-programmerareSv:En nybörjare önskar hjälp
Det är till datalistan som jag försöker att få det som jag har skrivit tidigare att fungera.
Jag har byggt en MySql och connectionstringen fungerar.
Problemet är hur jag kopplar ett värde från en tabell till en annan tabell vid visningen på hemsidan.
Som det är nu så visas t.ex. namn, placering, ålder. på sida med Anders Andersson, 1, 1996
Det är värdet "1" från tabel spelare visa texten "forward" från tabell kategori i presentationen på sidan.
I tabellen kategori är det "Id", "cat"
1 = forward
2 = back
3 = målvakt
4 = tränare
o. s.v.
Tack för att du försöker förklara bra. Jag har dock inte riktigt koll än på vad du är ute efter så jag måste fortsätta fråga. Är det möjligen så att du har en dropdown där du kan välja spelare och när en väljs - så finns en dropdown till som presenterar vilken position spelaren har, som dels skall kunna vara förvald men även kunna väljas - har jag förstått det hela rätt då?
//PelleSv:En nybörjare önskar hjälp
När jag lägger in en spelare så skriver jag in namnet på spelaren och sedan väljer jag position ex. forward i en ddl.
När en besökare går in och tittar i spelarlistan visas så visas namnet och pos. forward
Kolla här http://www.varnamohockey.se/vgik/team/a/ledare_spelar.asp?TeamSite=False&TeamId=1
Som du ser på sidan så står det forward, back och målvakt istället för 1, 2, 3.
I asp så skrev jag iPos(RS("Player_Pos")). Player_Pos blir siffran 1 som hämtar data från tabellen Position där 1 motsvarar forward.
Dim iPos(3)
iPos(1) = "Forward"
iPos(2) = "Back"
iPos(3) = "Målvakt"
Om det finns möjlighet att gör något liknande i c#.
Jag kanske upprepar mig men jag vet inte hur jag skall förklara det på annat sätt.
Vi kanske inte tänker på samma sak.
Det finns nog ett annat sätt att lägga in det som t.ex namnet direkt i tabellen men jag har ett projekt som jag håller på med som skulle underlätta om man kunde gör så.
När du i asp skrev rs("player_pos") så refererar du till ett fält i ditt recordset. Likaså är det när du använder en datareader.
Dim dr as new sqlclient.sqldatareader = pellesoft.dbfunction.returndatareader("select playerid, teamid, player_pos, playername from team where teamid=" & teamid)
Då skapas ett resultat som en datareader och innehåller alla poster som finns i resultatet. För att loopa data eller referera till ett objekt i en datareader så kan du göra på ett eller flera sätt.
här returnerar man första fältet i tabellen, i detta fall ex playerid
textbox1.text = dr(0).tostring()
nästa variant är att ange namnet på cellen
textbox1.text = dr("playerid").tostring
för att data ens skall läsas in i din datareader så måste du göra det i en loop först, ex så här:
while dr.read()
playerid = dr("playerid")
playername = dr("playername")
teamid = dr("teamid")
end while
dr.close
i detta exempel kommer det bara finnas en rad. Om du sedan skall skapa en lista eller liknande kanske det finns flera fält i din resultatlista, och då använder du samma kod, fast troligen på ett annat sätt..
while dr.read()
dropdownlist.items.add(dr("playerid"), dr("playername"))
end while
dr.close
Hjälper detta dig framåt?
Sv:En nybörjare önskar hjälp
Det du beskriver vet jag redan hur det fungerar men det är inte det jag har problem med.
Eftersom jag inte har kunnat få hjälp på de 3 st forum som jag har lagt ut frågan på så verkar det
som det inte finns något hjälp och få.
så jag får behålla det i asp.
Tack för alla hjälp.
//Peter askSv: En nybörjare önskar hjälp
Jag får göra en hybrid eller liknande av sidan så löser det nog sig.
Men tack stödet.
http://www.varnamohockey.se/vgik/team/u/teamsite.asp?TeamSite=True&TeamId=7
Jag gör ett försök igen, men det blir väl en upprepning av vad jag har skrivit tidigare..
Om du tittar på länken ovan.
Länken hämtar sidan teamsite.asp och Requesten hämtar B-Pojk 01:s all data som tillhör dom.
Funktionen som jag är ute efter finns mitt på sidan där står ungdomslagen.
För varje lag står det
C-Pojk 03, A-Pojk 98/99, B-Pojk 01, o.s.v.
Om du kollar på länken för varje team så står det TeamId= och en siffra.
Denna information hämtas från tabellen calendar.
Det skulle vara helt obegripligt om det stod 4, 6, 7 där teamets namn står.
I länken motsvarar siffran ett id i tabellen tigers där teamen namn finns.
Jag hämtar det ID:t med koden iTigers(RS("Calendar_TeamId")) som visar teamets namn.
Sql som jag har för hämtningen av teamets namn i tabellen tigers är
Dim iTigers(30)
Do Until RS.EOF
iTigers(RS("Tigers_ID"),0) = RS("Tigers_Teamname")
iTigers(RS("Tigers_ID"),1) = RS("Tigers_Email")
RS.MoveNext
Loop
RS.Close
Jag kapslar in Request.Querystringen s. a. s. i iTigers eller tvärtom beroende hur man ser det för att hämta namnet.
Calendar_TeamId hämtar teamets id i tabellen tiger det blir som ett INNER JOIN i sql.
Jag har testat det med men det blir inte helt OK.
Hoppas att det blev något mer begripligare.
//peter ask