Förr var det roligt att kolla här varje dag Hej Sven, Hej, Hej Björn, Hej Pelle, Anledningen till att folk slutade komma berodde nog till stor del på att forumet fungerade så dåligt och bristande engagemang från din sida, Pelle. Buggar som aldrig fixades, påbörjade projekt för ett nytt forum som aldrig avslutades och när du slutligen gav ut en ny version av forumet så var den så buggig och saknade så grundläggande funktioner så att många, inkl jag, valde att fortfarande gå på den gamla sidan som då fanns under dev.pellesoft.se. Jag slutade nog komma hit när en bugg uppdagades på dev.pellesoft.se som gjorde att du valde att stänga ner den gamla versionen helt. Jag spådde också att det skulle förändras, speciellt när jag arbetat så otroligt mycket de sista åren med andra frågor än utveckling, dvs ledarskap och företagsbyggnad. Det behövs alltid en eldsjäl som driver något framåt. jag tror dock inte att det är kört. Det finns inte i närheten så många aktiva personer så att det skulle spela nån roll att släppa källkoden fri. I det här läget har du ingen grund att stå på; inget forum som fungerar bra, inga aktiva medlemmar, inget sidnamn som är värt något. Jag Hoppade ju av tåget med programering. där av att jag försvan... men jag måste säga att jag saknar det ibland.. kan ju erkänna att min första internetfylla kom när man satt här på chatten en fredagskväll =) var trevligt å sitta å dricka öl med er haha =) Trams? Tramset stod väl du mest för? Jag heter Mikael och har så gjort hela tiden. Dock har jag en vän som heter Hans (bor numera utomlands) som hjälpte mig med en inbetalning till Pellesoft innan och då ändrades namnet automatiskt till hans namn. Det ändrade jag senare tillbaka.Tråkigt
Nu är det dött . Är alla små problem lösta ! ?
VB 6 var det ultimata forumet för oss smågeni.
"Vattnet som runnit förbi
driver inga kvarnar"
OK PhuuuuuuuuuuSv: Tråkigt
Ja det är synd att det blev så tjafsigt så att alla slutade komma tillbaks. Så är det att kasta sten i glashus. Jag har verkligen funderat mycket på hur vi skall kunna lösa detta och har inte än hittat så många fler lösningar som gör att folk vill komma tillbaks. Det jag gjorde när jag byggde pellesoft var att hjälpa många andra på andra sajter som i sin tur drev trafik till pellesoft.
Frågan är hur man gör nu, och vad våra utvecklare fortfarande har behov av. Knäcks den frågan så kommer vi också komma på vad som kan ge nytt liv. Tveka inte att berätta vad det kan vara.
//PelleSv:Tråkigt
jag gjorde ett par försök för ett par månader sedan att lägga in pellesoft i den "dagliga surfrutinen" eftersom jag har många bra minnen från pellesoft. Dessvärre är inaktiviteten så påtaglig att det är svårt att hålla upp den rutinen och gör det även "svårt" att ställa frågor i detta forumet.
Dessutom löser oftast google och exempelvis forumet Stack overflow en hel del problem som många förr kanske hade svårare att hitta lösningar på.
Förr var forumet det stora dragplåstret för de flesta, ett gäng var också väldigt aktiva på chatten och jag saknar den aktiviteten väldigt mycket.
/BjörnSv: Tråkigt
Det är kul att du försökte dig på att vara lite aktiv. Det bästa sättet är faktiskt att börja ställa frågor - för om frågor finns så kommer också folk att komma dit och svara. När det gäller chat så är det samma sak, kommer fler tillbaks så blir det naturligt. Jag tror också att mycket av informationen finns på andra ställen och det är bara naturligt att det blir så. Frågan är - om det är många som vill komma tillbaks, hur tar man det till nästa steg? :)
//PelleSv:Tråkigt
den stora styrkan på pellesoft var, för mig, chatten. När chatten var som mest aktiv kunde det chattas hela dagarna långa utan längre avbrott och många gånger fick man oftare snabbare hjälp via chatten än via forumet.
Idag har ju som sagt information blivit mer lättillgänglig och större och mer internationella forum har bytt ut det svenska forumet här på pellesoft.
De flesta saker jag behöver hjälp med googlar jag oftast fram och ett forum är svårt att locka med numera.
Ett förslag på att försöka locka till sig folk igen är att kanske anordna så kallade meetups ( http://www.meetup.com ) med workshops, folk som lär varandra och sedan använda pellesoft.se för diskussioner och annat kring dessa meetups.
Hur låter det?
/BjörnSv:Tråkigt
Nu är kanske buggarna fixade och dom flesta grundläggande funktioner inlagda, jag har ingen koll eftersom jag sällan besöker sidan, men ända från att den gamla versionen buggade som mest fram tills den nuvarande sidan (eventuellt) blev bra så har nog dom flesta hittat andra källor för att stilla sitt frågande.
Hur kommer man tillbaka till storhetsdagarna igen? Det går inte. Dom gamla rävarna som inte hade engelskan i ryggmärgen och som behövde en svensk sida att ställa sina frågor på har troligtvis lärt sig det dom behöver lära sig om kodning. Dom nya, unga, som inte är färdigutbildade inom kodning har istället växt upp med engelska överallt och har så mycket större sidor att vända sig till på internet.
Jag förutspådde Pellesofts död redan 2010 och det är nog bara Pelle med sin envishet som kan tycka något annat än att den slog in. Samma envishet som var det som orsakade nedgången...
(För övrigt noterade jag en lustig sak... I tråden jag länkade till så ser man att Hans Sjödin plötsligt heter Mikael Johansson. Ville han inte att allt trams han skrev skulle bli sökbart på hans namn på internet? :-) )Sv: Tråkigt
Jag skulle vilja få tag på flera personer som kan känna engagemang och hjälpas åt att arbeta med pellesoft och med deras / era ideer som ligger i tiden kunna skapa nytt intresse och värde för alla utvecklare i Sverige.
Vad skulle få människor att bli engagerade? Släppa koden fri kanske kan vara en lösning - men det är inte huvudproblemet om jag får gissa. En utmanande sak är att det är inte många utvecklare idag som klarar sig utan google - de flesta håller på med klipp och klistra och bara försöker få ihop saker långt mer än att verkligen förstå vad som skall byggas, ha en tydlig och säker arkitekturell helhetslösning. Det kanske är där vi kan ta tillbaks intresset, att duktiga människor förklarar och gör utvecklarna smartare igen - vi är snart omåkta av indier om man får se till vilken kod de levererar ;)Sv:Tråkigt
Vill du fortsätta med din dröm så är det bara att börja om från början. Skapa en sida med ett forum baserat på en färdig lösning och kom på en unik idé för sidan. Om du vill lansera den som Pellesoft eller något nytt namn är upp till dig, men jag tror ärligt talat inte att du har mycket kvar att hämta i namnet, snarare tvärtom. För att citera Sven från första inlägget: "vattnet som runnit förbi driver inga kvarnar".
Det var kul så länge det varade, men man måste inse när tiden är över. Jag kommer troligtvis inte att logga in mer här, men den dagen du lanserar din nya sida med en fungerande plattform så kan du väl göra ett massutskick till alla medlemmars adresser här så gör jag nog ett besök :-)Sv: Tråkigt
Usch vilka samtals ämnen som dryftats genom åren =)
//Nicklas Sv: Tråkigt