Hej, Nåt sånt här kanske Kanon, ska testa imorgon när jag kommer till jobbet. Stort tack för all hjälp! En fråga bara, har flera olika blad där B-kolumnen där ärendenr står är kopierad från blad1. Går jag exempelvis till blad 2 och kör detta makrot så får jag ingen träff. Verkar som den söker på formeln och inte värdet som finns i cellerna i B-kolumnen. Var ligger makrot? Funkar bättre nu :) Tack!Inputbox, sök värde
Jag har ett stort dokument med många kolumner och rader där användaren behöver söka upp ett ärendenr på en viss rad och kolumn för att uppdatera information i just det ärendet.
För att användare ska slippa gå till den inbyggda funktionen "Sök värde" skulle jag vilja lägga en knapp i kolumn B1 som aktiverar en inputbox när användaren klickar på den. I inputboxen får användaren skriva in ärendenr och klicka på ok (finns inte det ärendenr inlagt ska inte närmsta värde sökas upp). När ärendenr hittas markeras hela den raden som hör till det sökta ärendenr.
Testade att spela in ett makro för sök värde, vet dock inte hur jag kopplar det till en inputbox samt gär så att det nr som ska skrivas in är valfritt.
Sub Sokvarde()
' Sokvarde Makro
Cells.Find(What:="55778899", After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt _
:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
False, SearchFormat:=False).Activate
Rows("18:18").Select
End Sub
Hoppas någon har koll.
Hälsningar
Fredrik
Sv: Inputbox, sök värde
Sub FindArende()
Dim InValue As String
Dim IsPresent As String
Dim HitRow As Long
InValue = InputBox("Skriv in ett ärendenummer!", "Sök ärendenummer")
If InValue <> "" Then
On Error Resume Next
IsPresent = Cells.Find(What:=InValue, After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt _
:=xlWhole, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
True, SearchFormat:=False).Activate
If IsPresent <> "" Then
HitRow = Selection.Row
Rows(HitRow & ":" & HitRow).Select
Else
MsgBox "Ärendet hittades inte!"
End If
End If
On Error GoTo 0
End Sub
Sv:Inputbox, sök värde
/FredrikSv:Inputbox, sök värde
Hur kan jag åtgärda det?
/FredrikSv: Inputbox, sök värde
Det skall ligga i en modul och inte på bladets kodfönster
Om du lägger makrot i en modul
och lägger en knapp på resp. blad som du
kopplar till makrot borde det fungera.
Har testat och det funkar för mig
Som knappar brukar jag använda vanliga textrutor.
De kan man formatera på alla möjliga sätt, och går utmärkt att koppla makro till.Sv:Inputbox, sök värde
Hur skirver jag om jag vill att endast cellerna kolumn A-D markeras på den sökta raden (istället för hela raden)?.
Hälsningar
Fredrik