Hej ! Hej, Tack så mycket för svar! Hej och välkommen tillbaka!Webbsida som visar ett VB6 program
jag har varit "off line" ett tag men nu är jag igång igen.
vill hjälpa andra och kanske få hjälp själv.
Nu till saken:
jag har i mitt projekt ett antal trådlösa sändare (433Mhz) som sänder data (väder) till en mottagare som är kopplad till en Arduino.
datat från sändarna tas emot av mottagaren och matas in i ett VB6 program via serieporten (USB) .
allt funkar bra och jag har även en databas (access) kopplad till programmet som lagrar max o min värden 2 gånger per dygn.
för att kunna se och underhålla vb6 programmet så använder jag TeamViewer för att ansluta till väderdatorn via internet och kan då se och kolla allt som händer.
Detta är inte något bra sätt att få åtkomst till vb6 programmet.
det jag vill ha hjälp med är, Hur får jag VB6 programmet presenterat via webben (html) ?
Hur får jag VB6 programmet att visas via en hemsida?
denna hemsida behöver inte kunna visa nåt annat än vb6 programmet.
Jag har plats i datorn för att den ska kunna agera webb-server.
Hjälp och råd please! jag är rätt bra på programmering men sämre på html och webbdesign.
LNSv: Webbsida som visar ett VB6 program
Kul projekt du verkar köra. Eftersom du har en databas så kan du också skapa en webblösning för att exponera denna informationen. Eftersom du har en dator hemma och internet så är egentligen den första aktiviteten att komma på hur du skall nå din webbserver på datorn utifrån internet.
Om du har en fast ip-adress hemma så blir allting väldigt enkelt, om du inte har det så vet du ju att din dator byter ip-adress varje gång som du startar om datorn (oftast) och det fungerar inte så bra med internet.
Jag byggde såna lösningar förut för ett solarium men då såg det lite annorlunda ut. För jag hade en webbserver på ballou.se (nuvarande hostek.se) där jag hade min databas. VB6-programmet anslöt till den databasen och skrev in den information som jag ville. Sedan byggde jag en webblösning, säg att du använder asp.net med vb.net som är mest besläktat med dina vb-kunskaper. den webbsidan kunde du sen nå överallt och ditt data skickades dit.
Lite beroende på om du är beredd att betala lite pengar för att skaffa ett webbhotell med en sql-databas och iis-webbserver så är det jobbet gjort på några få timmar. Väljer du istället att ha en webbserver hemma så tror jag första steget är att hitta en programvara som du har på datorn som skapar en sån där virtuell domän (minns ärligt inte vad leverantörerna heter) men den omvandlar din aktuella ip-adress till ett domännamn som du alltid kan nå och när ip-adressen ändras så justeras automatiskt det.
När du har tagit dessa besluten hur du vill göra, då kan vi fortsätta se hur du tar nästa steg ...
Hälsningar
Pelle Sv:Webbsida som visar ett VB6 program
jag tar till mig dina förslag och jobbar vidare.
jag kan höra av mig när jag får allt å funka, så kanske andra kan dra nytta av mitt projekt.
LNSv: Webbsida som visar ett VB6 program
Det låter som ett riktigt intressant projekt du har på gång! Om du vill få ditt VB6-program att visas på webben, kan en lösning vara att sätta upp en enkel webbserver på din dator och sedan använda exempelvis PHP eller en annan serverbaserad lösning för att skicka data från ditt program till en webbsida.
Ett annat alternativ är att låta VB6-programmet generera HTML-filer med dina data som uppdateras regelbundet och som sedan kan hämtas och visas på en webbserver. Eftersom du redan har en databas kan du låta VB6-programmet skicka värdena från Access-databasen till en dynamisk webbsida.
Ett bra sätt att komma igång med webbdesign och hosting är att kolla guider på nätet. Samtidigt som du jobbar på detta, kan du även passa på att kika in på https://utlandska-bettingsidor.com/ för fler tips kring hur du kan jobba med webbplatser och kanske inspireras av hur andra lösningar ser ut. Lycka till med ditt projekt, och om du behöver mer hjälp är det bara att hojta till!