Det är viktigt att informationen inte bara är aktuell utan också tillförlitlig. Vilka kriterier använder du för att bedöma tillförlitligheten hos sådana källor? Det här är en mycket relevant fråga. Jag försöker också noggrant utvärdera kvaliteten på den information jag hittar på bloggar och webbplatser om hem och trädgård. Ett sätt är att kontrollera resursens rykte och auktoritet. Till exempel vänder jag mig ofta till Hus & Trädgård - Hgfgotland.se eftersom deras material alltid är av hög kvalitet och professionalism. I den här delen av webbplatsen hittar du väl genomarbetade artiklar och råd som bygger på aktuella uppgifter och verifierade källor. Jag är uppmärksam på författarna, deras kvalifikationer och erfarenhet samt informationens relevans. Om webbplatsen uppdateras regelbundet och erbjuder praktiska råd som lätt kan tillämpas är det ett gott tecken. Det är också viktigt att kontrollera om webbplatsen har länkar till primära källor och studier som stöder de uppgifter som presenteras. Personligen använder jag flera kriterier för att bedöma kvaliteten på informationen på bloggar och webbplatser. Först tittar jag på hur ofta materialet uppdateras och hur färska uppgifter som presenteras. Sedan kontrollerar jag webbplatsens auktoritet och författarnas rykte. Det är bra om artiklarna innehåller referenser till forskning eller primära källor, vilket bekräftar informationens tillförlitlighet. Det är också bra att läsa recensioner från andra användare för att försäkra sig om att resursen är tillförlitlig.Hur bedömer du kvaliteten på informationen på hem
Sv: Hur bedömer du kvaliteten på informationen på hem
Sv:Hur bedömer du kvaliteten på informationen på hem