Hej Använd DataSet istället. DataReader ska bara används när du kan 'springa genom' den direkt. Dessutom har jag för mig att den inte kan smarshal by value, utan bara by ref. Datatable har jag inte ens tänkt på men skall defenitivt testa (tack för tipset)! Inte så värst. DataSet använder sig av datareadern. Fast den tar viss resurser, Det ber ju helt o hållet på hur eller vad du skall ha det till. SqlDataReader
Jag har några funktioner som returnerar SqlDateReader. För att detta skall fungera får man inte stänga datareaderns connection förrän man använt färdigt den. Detta leder i sin tur till att man inte kan stänga den alls eftersom den öppnades i funktionen. Alltså får jag en del sovande connections i SqlServern.
Jag har oxå testat att ha en global connection i klassen, men det kan då bli problem om den skall vara inblandad i någon transaktion.
Man skulle väl kunna tänka sig att först läsa över datareadern till en ArrayList eller likande men jag hittar ingen smidigt funktion för detta.
Kan någon upplysa mig med en "best practice" ?
mvh
Peter BladhSv: SqlDataReader
Sv: SqlDataReader
Ang. Dataset är väl dem extremt resurskrävande?
vad beträffar datareader så har jag sett rekommendationer att använda dem eftersom de är readonly, forwardonly och (om jag inte minns fel) disconnected. Det sistnämnda verkar dock inte stämma ;)
/peterSv: SqlDataReader
Mvh Johan Normén