Hej, jo, det finns ju lösningar (hittade förresten requiredfieldvalidator...) för den biten. med överlagring...tom DateTime...
då var det jag igen...
En sak som är väldigt irriterande:
Säg att jag har en form med bla en TextBox för ett datum. Jag har oxå en CompareValidator som kollar att det är ett datum i rutan.
Vidare har jag en klass med en funktion som matar in datat via en stored procedure in i en databas. SP'n vill då bla ha en smalldatetime parameter och funktionen en datetime parameter.
Comparevalidatorn släpper igenom innehållet i textboxen om den är tom. Däremot går det inte att DateTime.Parsa en tom sträng. Det går heller inte att skicka med null till funktionen. Däremot dår det att ha null i databasen...
Har jag fel eller är inte detta väldigt inkonsekvent?
Måste jag ha en customvalidator för att inte tillåta tomma textboxar?
Måste funtionen ha en sträng parameter (som den sedan castar) istället för datetime (eller kanske direkt sqlDBtype.smalldatetime? men det känns inte heller så bra...)?
Man kan väl också tänka sig att ha massa overloaded funktioner, men det kan ju bli väldigt mycket...
Nä, detta gillar jag inte. Har någon några tips?
Tack på förhand!
Peter BladhSv: tom DateTime...
Mitt huvudproblem kvarstår ändå; Hur skickar jag ett "tomt" datum/null till en funktion som har en DateTime-parameter?Sv: tom DateTime...
function minfunctest (mittdatum as date)
end function
function minfunctest (mittickedatum object)
end function