1. Hupp! Du kan lägga in en liten funktion som körs när bindningen skall göras.Två frågor om databundna kontroller
Formatera olika beroende av data...
Jag har en DataGrid (kan tänka mig att använda repeater eller datalist oxå) som jag vill highlighta vissa rader i, beroende av datat.
Ex:
Antag att man har en lista med namn och födelsedata. Man vill då att personen skall stå med fetstil om det är hans födelsedag.
Som det är nu så kör jag DataBind på datagriden, sen itererar jag igenom denna och ändrar style där det behövs. Det hade ju varit bycket effektivare att fixa formateringen under databindningen typ
if(#DataBinder.Eval(Container.DataItem, "TruckSerialNumber")...
Går det?
2.
Behålla focus efter postback
Säg att man (tex) har en DataList där man använder edititemtemplate för att ändra i en post. När man klickar edit för att hamna i editeringsläget förlorar posten helt "fokus" och man hamnar överst på sidan.
I gamla asp hade jag använt nån #name tagg, men hur klämmer jag in det i asp.net (jag vill använda datalist och inte göra en egen)?
/peterbladhSv: Två frågor om databundna kontroller
Fick svar på fråga 2 i ett annat forum:
<%@ Page SmartNavigation="true"%>
... om någon annan är intresserad!
/peterbladhSv: Två frågor om databundna kontroller
ex.
lägg in följande funktion i din Codebehind
<code>
Protected function MakeBold(control as object, name as string, birthday as string)
if birthday = Format(Now(), "d") 'Måste ha formatet åååå-mm-dd
control.Font.Bold = True
control.text = Name
end function
</code>
och i aspx-filen:
<code>
<datalist>
..
Namn: <asp:textbox id="bla" runat="Server"><%# MakeBold(bla,databinder.Eval(Container.DataItem, "Namn"),databinder.Eval(Container.DataItem, "Fodelsedag"))%></asp:textbox>
</code>
Det kanske inte kommer att funka exakt så här, men nästan....
-Stefan Ghose-