Jag har lagt till följande i min web.config För att tex lägga det i en Sessionsvariabel: Det funkade inte att lägga den som en sessionsvariabel heller :/ Om du använder C# så skall det se ut så här istället..web.config problem
<appSettings>
<add key="connString" value="DRIVER={Drivern};SERVER=localhost;UID=Keffoo;PWD=xxxxxx;DATABASE=test;" />
</appSettings>
och jag försöker läsa den på följande vis, precis på samma sätt som dom gör i detta exempel http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/053102-1.aspx
OdbcConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("connString"));
Men jag får detta felmeddelande
CS0118: 'System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings' denotes a 'property' where a 'method' was expected
Hur löser jag detta?Sv: web.config problem
<code>
Session("strCon") = ConfigurationSettings.AppSettings("connString")
' Sedan för att connecta gör jag:
Dim strConString As String = Session("strCon")
Dim myConnection As New SqlConnection(strConString)
</code>
Har du <appSettings> liggande under <configuration> ?
<configuration>
<appSettings>
<add key="connString" value="DRIVER={Drivern};SERVER=localhost;UID=Keffoo;PWD=xxxxxx;DATABASE=test;" />
</appSettings>
.....
<configuration>
Fungerar din constring om du skriver in strängen i din funktion OdbcConnection?Sv: web.config problem
string conn = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;UID=Keffoo;PWD=xxxxxxx;DATABASE=test;";
OdbcConnection myConn = new OdbcConnection(conn);
Det är så jag kör nu.
Kan passa på att ställa n ny fråga när jag endå håller på
Det är så att jag inkluderar en referens "Microsoft.Data.Odbc" eftersom jag kör MySQL/ODBC.NET och det gör jag genom att lägga till
CompilerOptions='/R:"C:\Program\Microsoft.NET\Odbc.Net\Microsoft.Data.Odbc.Dll"' högst upp på sidan
Men hur gör jag om jag vill skapa codebehind sidor, vart ska den där raden in då? för det funkade inte att låta den ligga kvar i .aspx dokumentetSv: web.config problem
ConfigurationSettings.AppSettings["connString"];
- Magnus