Hej! Jag har kollat lite på det alternativet som du sa. Det skulle kunna vara något. Jag har även kollat på Windows Script Encoder som krypterar JavaScript och VBScript. det stöd som finns för krypterad html/script är bara sk### , det är 32 eller 64 bytars repeterande xor kryptering... men å andra sidan, Det är knepigt det där med "kodskydderi" och html. Då man kan göra egna webbläsare (eller helt enkelt bara ta hem hela http-request:en i en textfil) så ska man nog hellre försöka utveckla på ett sådant sätt som gör att något man skickar till någon webklient inte innehåller hemligheter och liknande. > Ett problem som ofta dyker upp är att vi skulle vilja skydda våran kod, > Det här kan kanske vara nått: > Jag har även kollat på Windows Script Encoder som krypterar JavaScript Angående Protware satte jag nu precis ihop en sida så alla förhoppningsvis ska veta att deras program bara är bluff: Jag får tacka för all hjälp! Hur ska du få ut dll-erna till klienten? Jag vill i princip skydda allt. Ju mer som skyddas destu bättre. Exakt vad är det du vill skydda? (Html, asp, bilder?) Vem är det du vill skydda det från?Skydda sin kod?
Jag jobbar på ett litet företag i Karlskrona som håller på med webbprogrammering. Ett problem som ofta dyker upp är att vi skulle vilja skydda våran kod, genom att t.ex. "compilera" HTML-koden.
Är det någon som vet något sätt att göra detta på?
//Tom OlssonSv: Skydda sin kod?
Jag ska undersöka vilket som är det bästa alternativet rent snabbhets-mässigt.
Tack så mycket för hjälpen!!!
//TomSv: Skydda sin kod?
det finns färdiga program för att dekryptera sådant data och även om man inte har ett sådant så går det ganska snabbt att knäcka en sådan kryptering själv...
så visst , du kanske kan skydda dig mot de som inte några , men det är absolut inget som gör din kod stöldsäker på något sätt...
//RogerSv: Skydda sin kod?
vaför vill du stöldskydda din html kod??? inte som att man kan uppfinan ngt magiskt där inte .. Sv: Skydda sin kod?
/DanielSv: Skydda sin kod?
> genom att t.ex. "compilera" HTML-koden.
> Är det någon som vet något sätt att göra detta på?
Ja, jag vet. Det går inte. HTML-koden måste vara i klartext för att webbläsaren ska kunna förstå den.Sv: Skydda sin kod?
> http://www.protware.com/
Nej, det är bluff. Jag har själv undersökt det. De använder en javaskriptfunktion för att göra om html-koden till en massa skumma tecken, men med sidan så skickar de ju en javaskriptfunktion som återskapar html-koden. Hade de inte gjort det hade ju inte webbläsaren kunnat visa sidan, eftersom html-koden behövs för detta. Så det är alltså inga problem att få fram html-koden.Sv: Skydda sin kod?
> och VBScript.
Den krypterar inte. Läs här hur det funkar:
http://www.tydal.nu/se/news/index.phtml?articleID=16
"Men vad är det då som gör den här kodningen så osäker? Ja, först är det det faktum att det är tekniskt omöjligt att göra den säker över huvud taget. Skript är per definition i klartext och är de kodade när de kommer till ens dator måste datorn veta hur det ska avkodas, och det går därför alltid att titta hur datorn gör. I värsta fall, vill säga. Det här är mycket enklare än så. Till och med enklare än korsorden i Hemmets Veckotidning."
> Jag ska undersöka vilket som är det bästa alternativet rent snabbhets-
> mässigt.
Båda alternativen är ett skämt, säkerhetsmässigt. Finns ingen säkerhet i dem.Sv: Skydda sin kod?
"Hur man 'knäcker' Protware HTML Guardian":
http://www.tydal.nu/se/security/protware.htmlSv: Skydda sin kod?
Jag laddade ner Script Decodern och testade. Jag tycker det är konstigt att dom gör ett krypterings-program som är så lätt att knäcka :(
Jag tror jag övergår till att spara alla functioner i en eller flera DLL-filer isället. Och därigenom göra det svårare för folk att ändra i koden.
MVH Tom OlssonSv: Skydda sin kod?
Eller är det funktioner i ASP som du inte vill ska kunna granskas av den som driftar web-servern?
Då är det en helt anna diskussion än den som varit i denna tråd!
/johan/Sv: Skydda sin kod?
Har du några bra knep kanske?
//Tom OlssonSv: Skydda sin kod?
Om det gäller html (även bilder och övrigt sidinnehåll), som du skrev först, så kan du inte skydda det. I alla fall inte om du vill att folk ska kunna besöka sidan.
Asp-kod är per default "skyddad" från den som besökar sidan. Däremot inte från den som har access till servern. Om du vill skydda asp-kod från den som har access till servern så kan du göra en dll istället.