Vilket är det smartaste sättet att läsa och skriva från/till en access databas i VS.net? De flesta exempel jag har sett har använt sig av ngn kontroll som tex datagrid. Om du vill ha full kontroll på hur din data skall visas på sidan, titta på DataRepeatern. Annars är datagriden löjligt felxibel om man bara sätter sig in i den, men som sagt den rabblar data på rad rent utseende mässigt.. ja det är kanske bara att acceptera då, någon vänlig själ som kan visa hur datarepeatern funkar?Läsa och skriva från/till Access-databas
Ett exempel är att jag vill ha en gästbok och då vill jag inte använda en datagrid som bara rabblar all data, utan jag vill ha kontroll över det hela och lägga in data i tabeller, så som man gjorde på gamla goda tiden med vanlig ASP.
Tycker det verkar snyggast att göra uppkopplingen i codebehind sidan, men detta kanske är helfel...
lite tips från någon, gärna med exempelkod... hur man kopplar upp sig mot databasen, läser ur data och skriver in data igen...Sv: Läsa och skriva från/till Access-databas
Hej.
De nya serverkonrollerna är faktiskt ganska flexibla.
En av de stora fördelarna med ASP.NET är som jag ser det att det nu finns möjlighet att skilja på logik och presentation.
Strukturer blir "renare" iom att man binder information till någon av kontrollerna. T.ex Datalist eller repeater. Eller nämda Datagrid.
Jag skulle aldrig mer vilja gå tillbaka...
Nåja. Här är ett exempel på hur man kan fylla en datagrid:
<code>
Dim objDs As New DataSet()
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
'Put user code to initialize the page here
Dim objConn As New OleDb.OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=F:\src\TestDBs\BIBLIO.MDB;Persist Security Info=False")
Dim objAdapter As New OleDb.OleDbDataAdapter("SELECT TOP 100 * FROM Authors", objConn)
objAdapter.Fill(objDs)
DataGrid1.DataSource = objDs
DataGrid1.DataBind()
End Sub
</code>
//freddaSv: Läsa och skriva från/till Access-databas
Sv: Läsa och skriva från/till Access-databas