Tacksam för hjälp med följande: Hej. Luktar rättighetsproblem tycker jag. Kolla här också: http://www.webforum.nu/search.php?s=&action=showresults&searchid=99998&sortby=lastpost&sortorder=descending Stort problem ligger i det faktum att jag inte har access97 :-) Efter lite letande på refererade forum kom jag fram till att det gällde saker som hade med ASP att göra och inte ASP.NET även om det faktiskt är små skillnader i konfigurationerna så finns dem. Kan det vara så att attributen skrivskydda är satt? Om du t.ex kopierar filen från en cd följer ju den med. Tyvärr inte det heller.. Men en intressant sak har tillkommit.Must be an updateable query???!
Jag håller på med en liten ASP.NET-applikation som ska jobba mot en Accessdatabas och det funkar och rullar jättefint om det inte vore för att det inte funkade att göra UPDATE. När jag försöker med det får jag felet: "Must be an updateable query", vilket enlig MSDN och alla andra ställen beror på att jag inte ställer en fråga med joins mellan tabeller på ett korrekt sätt, eller om man studerar lite närmre och funderar, också kan bero på att det inte finns ett tillräckligt litet urval i databasen för att JET ska hitta vilka rader som ska uppdateras... faen! Med andra ord MSDN vill inte funka alls. Inte MSDN online heller..
Här är en bit kod som visar hur det ska fungera:
<code>
dbCommand.CommandText = "UPDATE questionnaire_options SET votes=" & totalVotes & _
" WHERE questionnaire_id=" & surveyID & " AND rank=" & rank
dbCommand.Connection = dbConnection
dbCommand.Connection.Open() ' Här blir det fel
dbCommand.ExecuteNonQuery()
dbCommand.Connection.Close()
</code>
Jag har dessutom satt alla rättigheter generöst och kollat så att IUSR_xxx har tillgång till det hela. Det funkar ju att läsa.
MYCKET tacksam för hjälp (jag säljer min mor just nu)!
//Mikael
.:: Annars duktig ::.Sv: Must be an updateable query???!
Jag har själv haft det problemet ute hos en kund.
Lösningen då blev att konvertera access 2000-databasen till 97. (!?)
Vet inte om det funkar i ditt fall.
Men jag tror du är inne på rätt spår: JET
//fredda
EDIT:
Rättar mig själv: Ovanstående är ingen lösning bara en dålig workaround! :-)Sv: Must be an updateable query???!
Sv: Must be an updateable query???!
Fast det kanske vore något.Sv: Must be an updateable query???!
Vad gäller rättigheter så är dem naturligtvis inställdad på alla möjliga sätt för att se efter om det är rättigheterna som det är fel på.
Ett tips!!! Om man tror att det är rättighetsproblem så kan man lägga till användare IUSR_xxx i administratörsgruppen. Om det då fungerar så är det ett rättighetsproblem :-)
I detta fall är det dock inte det. Faktum är att inte ens M$ själva har en lösningpå problemet. I alla fall inte så att jag kan hitta den.
Men frågan kvarstår och om någon kommer på det så LOVAR jag att skriva en kurs om problemet eftersom det kommer att vara en mycket vanlig lösning att köra ASP.NET mot en accessdatabas.
//Mikael
.:: Fortfarande undrande ::.Sv: Must be an updateable query???!
Om det inte har med rättigheter att göra. Sv: Must be an updateable query???!
Följande connectionstring fungerar: Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Inetpub\wwwroot\Survey\data\survey.mdb;
och följande för det inte: Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Password=" & Chr(34) & Chr(34) & ";User ID=Admin;Data Source=C:\Inetpub\wwwroot\Survey\data\survey.mdb;Mode=Share Deny None;
Det intressanta i detta är att inte något fungerar om conectionstring nummer två är aktiv och den innehåller ju delvis rättigheter genemot filen..
Mycket konstigt.
Pris utlovas till den som kan lösa det. Jag lovar och svär att vara tillhjälplig på bästa möjliga sätt på VB.NET och ASP.Net forum en månad från det att jag vet svaret! Heders!!!
//Mikael
.:: Hedersam ::.