Hej jag har ett litet problem har kopplat ihop en dropdownlist med en databas där jag visa en kolumn. Nu vill jag visa ifrån samma row i databasen en annan kolumn i en label.... Hur man göra??? Om du använt databinding för att visa raderna i dropdownlisten så kan du använda nästan samma syntax för att binda text-propertyn i din label. Hm jag har löst detta... Vad jag egentligen ville var indexera i mitt datasetDropdownlist, label och databas.
Sv: Dropdownlist, label och databas.
Ungefär såhär:
lbl1.Bindings.Add("kommer inte ihåg vad som ska stå här", "text", myLittleRow("kolumnnamn")
Tyvärr har jag lite taskigt minne men om du har tillgång till hjälpen eller intellisense så kan du själv se vad Bindings.Add vill ha för argument.
Det trixiga är att tala se till att den datarad som heter myLittleRow verkligen är den rad som du vill ha. Men det kan du säkert lösa.
//Mikael
.:: That Friday feeling ::.Sv: Dropdownlist, label och databas.
Då gäller det att veta hur du lägger in saker i den tabell.
Och vill du visa saker i din dropdownlist men en annan sak i din Textbox så gör en vanlig bindning till din dropdown list och sen gör ungefär så nedan
<code>
Dim DS as new Dataset
'Hämta saker till ditt dataset med en adapter eller något sånt.
TB1.Text = DS.Tables(0).Rows(0).Item(0)'Där Item säger i vilken kolumn du ska visa väden
</code>
Tra tra tra
Laban