Skriv kommentarer på kursen här. Iofs finns det kanske inte så mycket att diskutera än, eftersom det kommer mycket mera sen i kommande kapitel, men fråga på bara. Antingen så svarar jag eller så refererar jag till kommande kapitel. Dessa är ju dessutom inte skrivna än, så ni kan ju även påverka vad de ska innehålla. Angående de 'systemkrav' som står uppe till höger på kursen: Mycket bra artikel måste jag säga. Mycket bättre än en del av de amerikanska varianterna jag läst där ordet "cool" dominerar topplistan över flest använda ord. Inställningar för en specifik webbapplikation. Det kommer mer om denna fil i kapitel 4. Hmm...kursens namn skulle egentligen vara Grundkurs i ASP+. Har ytterligare ett par funderingar. Om man tittar i ditt kodexempel du har så kan man se att datatypen String numera är ett objekt. Nej, det finns inte några datatyper som inte är objekt. Allt i .NET ärver i grunden från System.Object, vilket gör att alla klasser har bl a funktionen ToString(). Dessutom är .NET typsäkert, vilket t ex innebär att följande kod inte skulle fungera: Ok, tack för det svaret. Det verkar bli en hel det skillnader på VB6 och VB.NET, skillnader som jag verkligen ser fram emot. En nyhet som ska bli speciellt intressant att titta på är möjligheten att ärva i VB från klasser skrivna i andra språk. Du kan ladda ned ASP+ samt resten av .NET-paketet för testning från följande sida på Microsoft: http://msdn.microsoft.com/net Precis, ASP+ och .NET finns att ladda ner redan idag. Det är dock den s k PDC Previewn. Beta 1 ska komma 'när som helst', först till beta testare (vem som helst som anmält sig), sen (eller typ samtidigt) till MSDN Universal prenumeranter och sedan även för 'allmän' nedladdning. Det kommer dock att röra sig om en typ 1 Gb+ nedladdning... Visual Studio.NET ingår i den nedladdningen, eller skickas ut till MSDN prenumeranter. Dock finns Visual Studio.NET EJ tillgängligt för vem som helst idag (i PDC Preview form alltså), utan det är endast .NET som går att ladda ner nu. Ingen som har några synpunkter, kommentarer eller frågor kring kapitel 2 av min Grundkurs i ASP+? Kapitel 3 är på gång och publiceras troligen senast i helgen, antagligen tidigare. Tänkte bara få upp den här diskussionen i listan på startsidan. hej kanon artikel :)Grundkurs i ASP+, diskussion
/ChristofferSv: Grundkurs i ASP+, diskussion
Egentligen behövs inget annat än .NET plattformen, och en webbserver där ASP+ kör. Den s k PDC Previewn som är det enda som hittills finns ute fungerar dock bara på Win 2000 (Pro, Server och Advanced Server) med IIS5. Beta 1 ska troligen fungera på NT4 med IIS4 också. Den slutliga produkten ska fungera på 9x system också, kanske inte ASP+ dock.
.NET ska även göras i en version kallad .NET Compact Framework, alltså för Pocket-PC (och andra devices kanske). I avtalet med Corel (Microsoft köpte ju 25% av aktierna i Corel för 125 miljoner dollar häromveckan) så står det dessutom att Microsoft kan inom tre år begära att Corel portar .NET till Linux, utan vidare kostnad för MS. Dessutom sa Tony Goodhew (PM på Microsoft för C#) på ECMAs möte angående standardisering av .NET och C# att Microsoft jobbar på en version av .NET för ytterligare en plattform (alltså förutom Win32, Win64 och Pocket-PC), vilken var dock hemligt.
För att sammanfatta, vad som behövs är alltså .NET plattformen, har ni den installerad så har ni ett tillräckligt system, vare sig detta är Linux, Win 2000 eller en handdator.Sv: Grundkurs i ASP+, diskussion
Ang. den XML-fil med inställningar du nämde. Är det inställningar för IIS som finns i den eller är det inställningar för en specifik webbapplikation?Sv: Grundkurs i ASP+, diskussion
'Cool' är faktiskt ganska kul. För de som inte vet bakgrunden så var det så att för ungefär ett år sen (lite drygt) så kom det ut rykten om att Microsoft jobbade på ett nytt programspråk kallat Cool. Exakt vad det var visste ingen, men att det var tänkt som ett svar/alternativ till Java var det som alla sa. Microsoft dementerade (till viss del) ryktena och sa att man jobbade på något nytt, men det var ej riktat mot Java.
Sen när nu C# kom, så tyckte många att det måste vara det som tidigare kallades Cool, och C# är ju ganska likt Java samt (tillsammans med .NET) ett alternativ till Java (och mycket mer än så). Än en gång hävdar Microsoft att så är inte alls fallet, C# har inget alls att göra med Cool. Då är det kul att i både dokumentationen till PDC Previewn och även på vissa ställen i Visual Studio.NET (PDC Previewn här också självklart) kunna hitta referenser till Cool. T ex står det på ett exempel i Quickstarten att en viss del av koden i exemplet används bara för att Cool inte ännu har stöd för vissa funktioner (exemplet är skrivet i C#)....Sv: Grundkurs i ASP+, diskussion
Vad är .NET och vilken roll spelar ASP+ är egentligen bara namnet på kapitel 1. Pelle, du kanske kan ändra det när du har tid?Datatyper
Dim HelloString As String = New String(“Hello, World”)
Har String objektet några egenskaper eller metoder? Kan man fortfarande använda
Len(HelloString)
Eller skriver man nått i stil med Javans
HelloString.lenght?
Sedan såg jag också att du skrev "Integer är egentligen bara en omskrivning för klassen System.Int32". Är integer också ett objekt och i så fall, finns det några datatyper alls som inte är objekt?Sv: Datatyper
Dim Foo As Integer
Foo = 1
Dim Bar As String
Bar = "Variabeln Foo har värdet" & Foo & "."
Om man däremot skulle skriva så här på sista raden:
Bar = "Variabeln Foo har värdet" & Foo.ToString() & "."
så kulle det gå bra.
Man kan fortfarande skriva Len(HelloString), men då använder man ett speciellt hjälpbibliotek (Microsoft.VisualBasic.... nånting), men jag tror att den IL som skapas är CLS kompatibel. Inte riktigt säker dock. I C# finns dock inget Len eller liknande. Då använder man istället string-klassens .Length-property. När man arbetar med string-klasser så använder man ofta en klass som heter StringBuilder (som självklart går att använda från VB också). Exempel (man vill byta alla foo mot bar i strängen mystring):
<b>VB6</b>
mystring = Replace(mystring, "foo", "bar")
<b>VB.NET</b>
Dim mystring As String = New String("foobar_foobar")
Dim mybuilder As StringBuilder = New StringBuilder(mystring)
mybuilder = mybuilder.Replace("foo", "bar")
mystring = mybuilder.ToString()
Observera att VB6 exemplet alltså fungerar även i VB.NET, men är inte 'det önskvärda' sättet att göra det på.Sv: Datatyper
Om jag fattat det rätt så är ASP+ just nu i Beta 1 stadiet och har endast skickats ut till utvalda utvecklare, eller finns det att ladda hem och prova redan nu?Sv: Datatyper
mvh SweySv: Datatyper
Kapitel 2
Sv: Kapitel 2
men skulle det vara möjligt att få lada hem artiklarna i PDF format ??
MVH Nicklas Grahn