Hej, har tänkt att bygga upp en sida som kommer använda olika domäner för olika sektioner av sidan, problemet är det att om en användare loggar in på en sektion kommer han/hon inte vara inloggad på de andra. Har testat med SessionState servern men det fungerar inge vidare. Är det huvudtagligen möjligt eller bör jag släppa idén om olika domäner för olika sektioner av siten? Omöjligt vet jag inte, men väl komplicerat. Okej, tack... okej!!Behålla sessions mellan olika domäner
Sv: Behålla sessions mellan olika domäner
Problemet ligger i att en cookies i en domän inte får läsas från en annan. Men om du inte använder dig av cookies, utan själv skapar ett unikt iD (GUID) som du skickar med i varje länk som en querystring. Och sedan skriver en egen session-hanterare som lagra värden och namnen i en databas, men hjälp av det unika ID, så har du löst problemet.
Om det sedan är smart att bygga upp en site med olika domännamn är ju en annan fråga, själv tycker jag inte det.
- MSv: Behålla sessions mellan olika domäner
Anledingen till olika domännamn är att en del existerande siter kommer slås ihop till samma plattform och de vill behålla sina domännamn, men man skulle bara kunna göra som så att om en besökare kommer in från en domän så gör han/hon på den på hela siten, även om han/hon är inne på en annan sektion.Sv: Behålla sessions mellan olika domäner
Då hade jag löst det så här...
Säg att det nya domän namnet är www.total.com och "undersiterna" heter www.spel.com och www.sport.com
Hade skapat 2 virtuella mappar (underdomäner om det fungerar med cookies med det vet jag faktiskt inte) så att det hade blivit www.total.com/spel och www.totalt.com/sport (eller med underdomäner, sport.total.com och spel.total.com)
Sedan gör et redirect på server nivå, alltså mappat om så att www.spel.com går direkt till www.total.com/spel.
Då har du kvar huvuddomänen men har ändå allt samlat under en domän och då fungerar cookies bra...
Skulle faktiskt kunna tänka mig att det fungerar med underdomäner eftersom idg.se har en inloggning och lagrar en cookie på min dator men jag blir ändå inloggad i både eforum och på www med samma cookies...
det kan ju vara värt att kolla, klart bättre med spel.total.com än www.total.com/spel
- M