Skall påbörja en liten snabbapplikation (fleranvändar-system)där personer skall skicka ett formulär med mail. Först och främst, databaser har ingenting med datamängd att göra. Databaser (och då framförallt relationsmodellen) är en väl genomtänkt 'teknologi' för att lagra och hantera data, och är effektiv både med liten och stor mängd data. Ska du använda något annat än en RDBMS (ser egentligen inte värför, men ändå) bör det vara nån annan DBMS, t ex en ODBMS s(vilka ofta internt hanterar datan i XML-form). Det finns väl ingen mening att uppfinna hjulet på nytt, eller? Tackar! Har det inte varit uppe att man skall skriva ut förkortningar när man använder dem? Ingen aning, läser inte särskilt stor del av alla diskussionerna här på forumet, mer eller mindre bara de som handlar om databaser. Men visst, det är väl en bra idé, tänkte inte på det eftersom det är så vanligt förekommande förkortningar inom ämnet som frågan gällde. Tack så mycket. Datalagring: XML eller databas?
Samtlig information som skickats mail skall lagras under en tidsperiod av max 1 - 1,5 månader. Beräknat antal mail ca 500 - 1000 mail per månad
Jag skulle eventuellt vilja ha detta sparat på ett enkelt sett (XML) men vet för lite hur prestanda, säkerhet vid ev samtidiga uppdateringar av xml-dokumentet.
Om man använder XML måste man i så fall köra nån form av Application.Lock / Unlock vid varje tilfälle när man skall uppdatera/ändra/radera i filen? (För att undvika att det blir krockar?)
Skulle vilja ha fördelar/nackdelar med båda systemen iom att det inte är sådan vansinngt stor datamängd som skall lagras. Finns det någon övre teoretiskt gräns för vid vilken total datastorlek man ej bör använda XML-filer?
Tacksam för samtliga tips
Kommer att åka bort över helgen så jag kollar alla ev svar när jag kommer hem, i fall ni ställer en motfråga och ej får svar =)Sv: Datalagring: XML eller databas?
> Om man använder XML måste man i så fall köra nån form av Application.Lock / Unlock vid varje tilfälle när man skall uppdatera/ändra/radera i filen? (För att undvika att det blir krockar?)
Ja, självklart. Det är ju en fil. Därför anser jag att du bör använda ett system som hanterar sådant åt dig, en DBMS av något slag, förslagsvis en RDBMS.
> Skulle vilja ha fördelar/nackdelar med båda systemen iom att det inte är sådan vansinngt stor datamängd som skall lagras.
Se ovan. Huvudpunkten är ju dock att Xml är inte samma sak som en databas (och framförallt en databashanterare), det är ett sätt att beskriva data, inget annat. Ska du lagra i en xml-fil måste du själv bygga upp all funktionalitet som en DBMS normalt ger dig.
> Finns det någon övre teoretiskt gräns för vid vilken total datastorlek man ej bör använda XML-filer?
Nån specifik gräns vet jag inte, men jag kan lova dig att det inte är så spännande att hantera 4 GB stora xml-filer med en massa data som ska in i en databas. För att behandla en xml-fil (annat än att parsa den med SAX) måste du ju läsa in den i minnet, så den ska helst inte vara för stor.Sv: Datalagring: XML eller databas?
Låter nog som det enklaste blir att köra en hederlig db i alla fallSv: Datalagring: XML eller databas?
Sv: Datalagring: XML eller databas?
DBMS = Database management system
Ett system man använder för att hantera data.
RDBMS = Relational database management system
En DBMS som hanterar datan enligt relationsmodellen. Ex. Oracle, SQL Server etc.
ODBMS = Object database management system
En DBMS som hanterar datan i en objekt-orienterad modell.
SAX = Simple Access Xml
Ett sätt att parsa xml-dokument, där man till skillnad från den vanliga DOM-metoden (Document Object Model) inte läser in hela dokumentet i ett träd i minnet för att parsa det. Istället körs det med callback-funktioner så att man börjar parsa dokumentet uppifrån och ner, och när en nod har hittats så anropar parsern en callbackmetod i ditt program, där du kan ta hand om detta.Sv: Datalagring: XML eller databas?
Finns säkert mer än mig som inte lärt sig alla förkortningar.