När jag klickar i en checkbox vill jag att dagens datum ska skrivas ut på en textruta intill.. Hej, Koden i det tidigare svaret funkar helt ok men det är en liten sak till som ska vara med och det är att du ska använda en helt vanlig checkbox, alltså inte en en webform-control och då kan du få problem om du vill anropa själva boxen i serverkoden. Måste det vara en vanlig html-kontroll om man ska kunna få access till den från sitt javascript eller? Faktum är att jag inte kan garantera det men om du inte skriver runat=server i en webformkontroll så kommer den inte att visa sig när du kompilerar och om du har runat=server med så kommer den enbart att anropa funktioner som är deklarerade på servern, eller klaga på att den inte hittar funktionen.Javascript
Jag kan fixa det med en händelse på checkboxen men jag vill slippa den irreterande postbacken som inträffar. Postbacken gör bl a att man hammnar högst upp på rullningslisten på sidan igen..
Går det att lösa med ett javascript istället??
Alltså, klicka i min checkbox1 så att dagens datum skrivs ut i min textbox1 ?
Jag jobbar i visual studio.Net
mvh
JimmySv: Javascript
Någonting i stil med nedanstående kod borde fungera...du kanske får formatera om datumet så att det blir i rätt format. Läs mer om Date-klassen här
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/js56jsobjdate.asp
/Per Hultqvist
<code>
<HTML>
<HEAD>
<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
function chkTest_Clicked()
{
//document.forms[0].lblDate.innerHTML=new Date();
lblDate.innerHTML=new Date();
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<FORM>
<input type="checkbox" name="chkTest" id="chkTest" onClick="chkTest_Clicked()">
<span id="lblDate"></span>
</FORM>
</BODY></HTML>
</code>Sv: Javascript
Sv: Javascript
Sv: Javascript
I ditt fall så ville du ju att ett klick i messageboxen skulle lägga upp dagens datum i en textbox och då skulle jag låta den vara en serverkontroll och använda en vanlig html-kontroll till checkboxen.
//Mikael.NET