Hej! En övningsdatabas med några få samtidiga användare. Hejsan, I korthet så är MSDE en version av SQL-server som är exakt samma sak som sin "storebror" (bra liknelse) men med några viktiga undantag: Jag kan inte hitta den versionen av MSDE som beskrivs på pellesofts kurser & artiklar jag skulle villja få igång mitt sql så att jag kan anväda sql databaser. Via systemdokument/servicepacks finns bra länkar för sådant. MSDE 2000 finner du här att hämta hem: Hej, Om jag inte missförstått det så är MSDE en ersättning för Access för projekt som kräver att man installerar en databas.MSDE?
Den MSDE databasen som man kan installera tillsamans med webMatrix. är det något som man kan använda på nätet sen eller är det bara en typ "övnings" databas att använda lokalt?
//TomasSv: MSDE?
Alltså inget du bör använda dig av om du inte har väldigt få träffar på sidan =)
Jag är lite osäker men jag tror inte ens du får ha den rullande "live" på internet.Sv: MSDE?
mig veterligt finns det inte flera versioner av MSDE. Är inte MSDE bara databasmotorn i storebror SQL server? Alltså utan alla GUIs och tilläggsprogram? Enligt MS så ska man ju få använda MSDE som db motor fritt om jag inte förstått allt fel (om du bygger din lösning med MS produkter). MEN det krävs ju av ISPn att de bemödar sig att installera/konfigurera en instans av den, det däremot kanske inte är så lätt att få igenom. Finns mycket luddiga fakta om MSDE på MS hemsida men någon kanske vet vad det finstilta betyder?
joacimSv: MSDE?
Det finns inga som helst verktyg att tillgå och
Antalet användare är hårdkodat på så sätt att databasen fungerar mycket dåligt om den har fler än 7 (tror jag) användare.
Men om du sköter kopplingarna till databasen på ett snyggt sätt så är det inga som helst problem om du t ex vill ha den på din hemsida. Dock inget att ha till större applikationer.
//Mikael.Framework/SDK/MSDESv: MSDE?
http://www.pellesoft.nu/login/articles/databas/msde_setup.asp
jag har installerat SQL server 2000 trail versionen från MS hemsida men kan inte installera SQL server SP2 och inte MSDE.
Kan jag fråga hur ni lyckas installera ert MSDE och allt som behövs för jag gör inte det och det kan bero på att jag inte har så bra kunskaper i SQL databaser men men ändå.Sv: MSDE?
http://www.microsoft.com/sql/downloads/2000/engsp2.asp Du skall hämta filen SQL2KDeskSP2.exe och installera den.
Hälsningar
/PelleSv: MSDE?
Kolla in den här länken som borde förklara det mesta angående MSDE.
"Microsoft has released a FAQ regarding appropriate uses of MSDE at
http://www.microsoft.com/sql/howtobuy/msdeuse.asp.
Our intention with this page is to clarify the MSDE scenarios that provide
redistribution rights. We also make clear which scenarios require SQL Server
licenses. While the FAQ should not replace a thorough review of the End User
License Agreement for a product that includes MSDE technology, it will
hopefully iron out misunderstandings and confusion around appropriate uses
of MSDE.
We intend to update this page going forward to include additional MSDE
scenarios that are causing confusion. While we can't promise to address
every new scenario or situation that arises, we do want to make sure that
common areas of misunderstanding are covered.
--------------------------------------------------------------------------------
Michael Edwards
MSDE Program Manager
Microsoft Corp"
MVH
Jonathan HjertströmSv: MSDE?
Alltså jag gör ett program med Visual Studio och behöver då en databas, då kan jag leverera med MSDE som jag kör emot. Fördelen här istället för ACCESS är att jag får en riktigt databas att köra mot, och att den är 100% kompatible med SQL Server, så när prestandan kräver det kan man slänga ut MSDE och installera SQL Server utan att behöva ändra någon kod.
MSDE har lite begränsningar, Max 2 GB databaser, max 5 samtidiga frågor kan köras, sedan köas de upp, samt att jag tror att man inte kan ha linked servers, annars bör det vara samma.
Hurvida man får installera och köra MSDE som databas mot internet vet jag faktiskt inte, men om man har betalat för sin Visual Studio license och får skicka med MSDE i sina program borde man får ha den mot Internet också (tycker man)
MSDE är ett mycket bra/bättre alternativ till Access om man bara får tag i vertyg för Administrationen.
- M