Hejsan, har du skapat dessa filer som det refereras till i web.config? Jag står handfallen..... nu fungerar sajten med filen aktiv!!!Konfigurera web.config tillåta error mess remote
jag har en sajt på ett webbhotell som stöder ASP.NET och jag administrerar denna med Web Matrix samt VS6. Jag har kommit till den punkten att det är dags att använda sig av web.config. Jag kör lokalt hemma på XP Home med en filstruktur som stämmer med ISPns web server för att göra det lätt för mig vad gäller connection strings mm.
Problemet som uppstår är att jag får ett okänt fel (får ej visas för mig) på servern men som inte inträffar hemma när web matrix körs. För att se vad för fel som visas måste jag lägga till att fel kan få visas remote i web.config (detta säger dokumentationen). Men så fort jag lägger till filen web.config så kraschar hela sajten, även då den är utkommenterad. Vad är det som sker?
Tilläggas kan att allt fungerat bra innan web.config filen lagts till som t.ex. code behind(cs/dll) och components(ascx). Om denna fil overridar serverns default konfig så ska den väl inte overrida något alls om jag har allt utkommenterat?
Har någon råkat ut för liknande problem?
mvh
joacim
PS. Det hade varit bra om man fått tillgång till en konsol på servern för att se vad som sker DSSv: Konfigurera web.config för att tillåta error mess remote
Men faktum kvarstår att allt kraschar när jag lägger till detta i web.config:
<customErrors mode="RemoteOnly" defaultRedirect="GenericErrorPage.htm">
<error statusCode="403" redirect="NoAccess.htm"/>
<error statusCode="404" redirect="FileNotFound.htm"/>
<customErrors>
Må så gott... Sv: Konfigurera web.config för att tillåta error mess remote
Hur har du byggt din felhantering?
Nu ligger du ju på ett webbhotell och har troligen inte rätt att kika i de olika loggarna.
Det du MÅSTE göra är att skapa en felhantering som funkar bra, dvs du måste tex kontrollera med:
try
'## -- öppna connection --
Catch ex As Exception
'## -- ngt bidde fel. här hanteras felet, antingen skriver man till en-logg file
'## elle så skickar vi ett meddelande med felet (ex.Message + vilken sida m.m)
'## i ett mail till admin/utvecklaren.
End Catch
Utan bra felhantering blir systemet oftast svårt, om näst intill omöjligt att, att korrigera buggar.
cya,
PatrikBSv: Konfigurera web.config för att tillåta error mess remote
Det måste varit ett av browserfönstren som låg aktivt i bakgrunden (active desktop) vilket gjorde att web.config inte aktiverades riktigt (laddades om).
Och alla redirects fungerar bra.
Life is good ...
joacim