jag har stora problem att förstå hur codebehind funkar Här har du lite läsning: http://www.dotnetjunkies.com/tutorials.aspx?tutorialid=152 Om jag har fattat det hela rätt så ska du helt enkelt bara få till ett pageLoad event i code behind. Om det är så ska du skriva följande: Hej.codebehind, problem
jag har just nu så här på en av mina aspx sidor...
<%@ Page Language="vb" codebehind="test7.aspx.vb" AutoEventWireup="true" %>
ska det vara så här? hur ska jag sen skriva koden i test7.aspx.vb då?
som jag hade gjort utan codebehind ?
<script runat="server">
sub page_load()
label1.text = "Test"
end sub
</script>
eller ?
sprid gärna lite ljus över detta åt mig.Sv: codebehind, problem
Sv: codebehind, problem
<code>
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
label1.text = "test"
</code>
Om du nu undrar vad "sender" och "e" innebär så är det helt enkelt de argument som PageLoad vill ha för att fungera.
Deklarationen av en sk. eventhandler varierar mellan vilka event det är och därför är det lättast att låta VS skriva dem, genom att du väljer den kontroll du vill skapa ett event för i dropdownlistorna längst upp och sen väljer det event som du vill skapa.
För exempel kan du söka upp "DataGrid class (System.Web.UI.WebControls), events" i hjälpen.
De argument som "kommer in till" eventet är iblend riktigt bra att ha eftersom de innehåller information som t ex "Vilken rad klickade användaren på i listan?" och dyligt.
Vill du veta mer? Maila mig med frågor så skriver jag en artikel.
//Mikael.NETSv: codebehind, problem
Jag antar att du skriver koden i en annan texteditor än VS.NET
T.ex "ASP.NET Web Matrix". http://www.asp.net
Det finns dock inget stöd för code-behind i den (sist jag tittade) så det får du implementera själv via ett PAGE-direktiv och arv.
(code-behindfilen utgör en klass som ärver från System.Web.UI.Page)
T.ex
<code>
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="contactlist.aspx.vb" Inherits="intracomFW.contactlist1"%>
</code>
.vb:
<code>
Public Class contactlist1
Inherits System.Web.UI.Page
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
End Sub
End Class
</code>
//fredda