har kodat en hel del vanlig ASP tidigare och har börjat med en ny sida nu och tänkte köra den i ASP.NET istället, kodar i VB.NET, börjar märka av skillnaderna ganska mycket nu och tänkte försökta utnyttja dessa, men behöver lite hjälp :) Hej, kanske denna artikel kan hjälpa dig att förstå hanteringen och flödet för include-filer i asp.net? kolla i doc:en om du inte kan använda *.ascx istället för includes jo, kan lägga dom i en ascx fil också, har provat båda och båda verkade funka lika bra.behöver tips om hur jag ska bygga upp en sida.
alla undersidor och sådant på denna websidan kommer att se i stort sett likadana ut designmässigt, bara en bit i mitten som kommer innehålla informationen som är olika för varje sida.
men för att jag inte vill ändra html koden på 35 ställen för en enda ändring så tänkte jag köra gamla hederliga include filer för detta (en top och en bottom)
så t.ex. för lankar.aspx blir det så här
<code>
<!-- #include file=top.aspx -->
lankar.aspx specifik information här
<!-- #include file=bottom.aspx -->
</code>
dessa inkluderingsfiler kommer enbart innehålla html och ingen asp.net kod.
men, jag tänkte köra codebehind för sidan, men då vissa bitar av top & bottom.aspx behöver genereras med hjälp av .net kodning så vet jag inte riktigt hur jag ska göra med tanke på att jag behöver ha en codebehind fil för varje "riktig" fil sen också (lankar.aspx och dom) som innehåller kod för den sidan som besökaren är på.
något tips på hur jag ska göra detta ? jag kanske är ute och cyklar helt nu, isåfall säg det så jag kan börja tänka om =)
iaf, hoppas jag har gjort mig förstådd, kanske blev lite rörigt, aja, tack i förhand :)Sv: behöver tips om hur jag ska bygga upp en sida.
http://www.aspalliance.com/stevesmith/articles/includelets.asp
Hälsningar
/PelleSv: behöver tips om hur jag ska bygga upp en sida.
mvh icaaqSv: behöver tips om hur jag ska bygga upp en sida.
men har dock fortfarande problemet då att jag behöver ha en codebehind fil med .net kod för varje riktig fil också. och en för top & bottom då .net för dessa ser likadan ut på varje dokument, och jag vill inte ha flera kopior av koden då detta är helt onödigt och jag vill inte ändra samma sak på flera ställen =)