Alrighty, nu har jag ett problem ... Du ska inte ha citationstecken runt kolumnnamnet.Söka i databas - sqlförfrågan vill inte samarbeta ..
Jag har en asp.net-sida med ett formulär bestående av en ruta där man skriver in en söksträng, samt en "dropdown"-meny där man väljer i vilket fält man vill söka.
Typ
sök efter <skriv in text här>
i kategori <alternativ: författare, boktitel, isbn ...>
.. man skriver alltså in en sträng och väljer en kategori .. mkt enkelt.
Sen kommer problemet - att hämta poster från databasen.
Jag tyckte att man borde kunna skriva så här:
<code>
OleDbCommand myCmd = new OleDbCommand ("select * from Books where '" + fields.SelectedItem.Value + "' like '%"+ Query.Text +"%'", myConn);
</code>
.. men det gick ju inte. Jag ville alltså bestämma namnet på sökfältet dynamiskt ("fields.SelectedItem.Value") ... om jag byter ut det om till exempel "ISBN" så kan jag jag söka på ett visst ISBN#, men vitsen är ju att lätt kunna söka på flera saker ...
Så varför funkar inte min tanke ovan? Det borde ju följa samma princip som matchningen som kommer därefter - '" + Query.Text + "' ...Sv: Söka i databas - sqlförfrågan vill inte samarbeta .
<code>
OleDbCommand myCmd = new OleDbCommand ("select * from Books where " + fields.SelectedItem.Value + " like '%"+ Query.Text +"%'", myConn);
</code>