Hej. Bygger en web applikationer och använder mig av ASP.NET web forms samt mobile web forms. Har delat upp applikationen i två delar: en mobil och en för vanliga webb-läsare. Katalogstrukturen är : Det verkar som om du gjort uppdelningen i efterhand. Har du 1 eller 2 projekt i VS? Hej. Jag har 1 projekt i VS och under det har jag skapat de kataloger jag skulle vilja ha. Problemet är att jag inte kan få authentication att fungera i underkatalogerna som jag skrev i mitt första inlägg... När jag sätter till en web.config fil i en av katalogerna och försöker köra en fil i katalogen kommer felmeddelandet: Du kan inte använda allowdefinition=machinetoapplication i din web.config som ligger i underkataloger Det tror jag inte att jag gjort heller. Så här ser web.config filen ut som finns i underkatalogen: Här är ett förslag Nja..jag skulle hellre behålla en web.config och i den speca vilka folders som ska vara skyddade. Du kan speca folders eller filer. Jag får då inte heller detta att fungera.. Vill ha en del sidor läsbara för alla. Och en del andra vill jag alltså kräva inloggning på.Multipla web.config + authentication
/root
|
|
/mobile
|
|
/dekstop
Nu skulle jag vilja ha skillda web.config filer för de olika katalogerna och köra formsauthentication men jag kan inte få det att fungera. Det första som IIS klagar på är att t.ex. desktop katalogen inte är konfigurerad som en applikation. När jag gjort det och testar igen så fungerar inte sidan som skulle visas: could not load type: "appname.login"...
Skall det inte vara möjligt att göra enligt ovannämnda eller bör man gå tillväga på något annat sätt?
mvh,
PhilipSv: Multipla web.config + authentication
Det enklaste är att skapa 1 projekt och under det skapar du en filstruktur för resp del. I varje del lägger du en egen web.config.
allanSv: Multipla web.config + authentication
"It is an error to use a section registered as allowDefinition='MachineToApplication' beyond application level. This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS."
allanSv: Multipla web.config + authentication
<code>
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
<system.web>
<compilation defaultLanguage="vb" debug="true" />
<customErrors mode="RemoteOnly" />
<trace enabled="false" requestLimit="10" pageOutput="false" traceMode="SortByTime" localOnly="true" />
<sessionState
mode="InProc"
stateConnectionString="tcpip=127.0.0.1:42424"
sqlConnectionString="data source=127.0.0.1;user id=sa;password="
cookieless="false"
timeout="20"
/>
<globalization requestEncoding="utf-8" responseEncoding="utf-8" />
</system.web>
</configuration>
</code>
Ifall detta skulle fungera hade jag tänkt sätta till authentication sektion till filen.
Men som sagt. Det fungerar inte... Kanske du har flera tips som kan vara till hjälp?
mvh,
Om du lägger en webconfig i rooten med deny users="?" så tillåter du alla åtkomst till webplatsen. Sedan lägger du en ny webconfig i varje underkatalog som du vill anonyma användare inte skall ha tillgång till. Här sätter du deny users="all" samt preciserar login url mm.
Det är alltid den webconfig som ligger närmast rooten som gäller först. Det går med andra ord inte att ha lägre säkerhet i en underkatalog än i rooten.
//FreddeSv: Multipla web.config + authentication
Enligt:
<location path="Admin">
<system.web>
<authorization>
<deny users="?" />
</authorization>
</system.web>
</location>
<location path="Admin/HelloToEverybody.aspx">
<system.web>
<authorization>