Halloj.. har börjat traggla lite med ASP.NET, och nu är det så att jag vill lista lite bilder som jag har inlagda i en databas (sökvägen alltså).. Hej. Pageing finns endast inbyggt i DataGriden. he, he ... så blir det när man går ifrån för att fixa på jobbet .... Kolla här: http://www.dotnetbips.com/displayarticle.aspx?id=115 Tackar för tipsen skall kika på det hela när jag kommer hem! denna typ av paging förutsätter att alla id finns med. Skulle du ta bort ett id blir det fel .... dvs, du kommer inte att kunna ta bort id'n, måste hela tiden sortera på id Kolla den här länken också: http://aspalliance.com/das/datalistpaging.aspxGår det att använda pageing i en repeater?
För detta har jag tänkt använda en Repeater men undrar bara om det går att använda pageing med hjälp av en sådan? Eller om det kanske finns en bättre lösning?
/MJSv: Går det att använda pageing i en repeater?
Visst går det.. Men du får skriva navigeringen själv...
Titta på objektet PagedDataSource.
//freddaSv: Går det att använda pageing i en repeater?
I en repeater eller DataList blir det till att bygga den själv.
Man kan ju göra det med hjälp av sql direkt, men om du använder dig av Access som db så kommer det i slutändan att gå segare än värsta sirapen.
Mot MS-SQL Server och mySQL så blir prestandan hyffsad
Otestad kod, ngt liknande och koden ska finnas här ngnstans ... hittar den bara inte just nu ;-(
intPageSize = 10
intPage = Request.QueryString("page")
strSQL = "SELECT TOP " & intPageSize & " FROM MyTable WHERE NOT ID IN (SELECT TOP " & intPageSize * (intPage - 1) & " FROM MyTable ORDER BY MyOrderField ASC)"
Denna subselect funkar inte i mySQL men där kan du använda Limit istället:
strSQL = "SELECT * FROM MyTable LIMIT " & (intPageSize * intPage) - intPageSize & ", " & intPageSize & " ORDER BY MyOrderField ASC"
e inte helt säker på sql-syntaxen ... ngt åt detta hållet. Har inte möjlighet att testa just nu.
cya
PatrikBSv: Går det att använda pageing i en repeater?
Den hade man ju inte träffat på tidigare, PagedDataSource .... verka klart trevligare än mina sql-frågor :P
cya,
Sv: Går det att använda pageing i en repeater?
Sv: Går det att använda pageing i en repeater?
finns fler negativa saker med den typen av selecteringar .... men, det är mina personliga åsikter ;)
cya,
Om jag fattat det rätt är den lösningen inte beroende av att alla id:n finns med.