Jag försökt lägga in en fråga till MS Access med hjälp av SQL ( själva SQL körsi fristående program (utanför MS Access programmet) ) .med följande kod . Ok, jag kan vara ute och reser men på den tiden jag använde Access så fanns det inte lagrade procedurer, men som sagt det kan ju ha ändrats, men jag tror inte det. Men hallå där !!!! Man är rostig på Access. Jag tvivlar dock på att du kan skapa en "lagrad procedur" med vanlig SQL. Om jag inte minns helt fel skapade man frågor eller sk QueryDefs med hjälp av DAO. Om jag inte minns fel så har väl även Access övergivit DAO i senaste versionen eller så. Jag vet inte om det går att skapa frågor externt men det går hur bra som helst att skapa en fråga i access med eller utan parametrar för att sedan anropa frågan från t.ex. asp(command object) eller asp.net (oldedb.command). Det hela går förvanansvärt fort, access är ingen dålig databas för läsningar. Du ska använda ADOX. Hur du gör finns beskrivet här: Access stødjer stored procedure utan som det framgår av lænken Stored Queries. Och det är i mona ögon större skillnad mellan vyer och procedur än det är mellan äpplen och päron. :) Procedure ( Frågor ) i MS Access .
Create Proc Proc_Namn @first text(40) , @andra text(40) As select ID från tabell where Förnamn = @first and efternamn=@andra .
jag får ett fel meddelande som leder så - Fel i syntaxen eller har inte behörighet till database .
alternativet fel i Behörighet stämmer inte eftersom jag kör frågan som Admin-konto .Sv: Procedure ( Frågor ) i MS Access .
allanSv: Procedure ( Frågor ) i MS Access .
jag vet inte vilken version du har använt eller när senaste har du använt access .
Lagrade procedurer ( På svenka frågor ) stöds i access . De flesta öppnar programmet och sedan lägger en fråga som sparas ( lagras ) .
Mitt fråga var så : om nån vet hur man skriver ett SQL-sats så , att med hjälp av ett fristående program ( inte access ) som exekverar SQL-query för att skapa en lagrade procedure ( fråga ) .Sv: Procedure ( Frågor ) i MS Access .
Mitt tips är isåfall att kolla på ADOX (en del av MDAC). ADOX är helt inriktat på att skapa och underhålla databasen.Sv: Procedure ( Frågor ) i MS Access .
Sv: Procedure ( Frågor ) i MS Access .
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnacc2k/html/adocreateq.aspSv: Procedure ( Frågor ) i MS Access .
Det ær en viss skillnad mellan dess och jag skulle nog nog hellre jæmføra dessa Stored Queries vid Views istællet før Procedure då du inte kan lagra någon logik i dessa frågor utan endast SQL satser.
Det ær skillnad på Pæron och Æpplen æven om båda ær frukter.
- MSv: Procedure ( Frågor ) i MS Access .