Skulle behöva lite tips på hur man bäst designar en webb-applikation skriven med ASP.NET. Problemet är följande: Ett enkelt sätt är att redigera direkt i en datagrid Hej. Finns det möjlighet att sätta in labels, textboxar, dropdownlistor, calenderkontroller osv. i en datagrid. I så fall skulle det kanske vara en god ide'. Jag hdae nog tänkt på datagrid kontrollen men tyckte att man är lite bunden med just den kontrollen. Kanske inte... Personligen har jag blivit lite kär i serverkontrollen asp:panel. Hmm.. Låter verkligen intressant. Har själv testat lite med ASP.NET:s Panel klass för att dölja och visa olika delar på en sida. Är det den du isåfall menar? Du menar allstå att det vore möjligt att skapa 3 olika paneler med i stort sett samma innehåll: pnlNew, pnlEdit och pnlView. Kan man ha t.ex. en texbox i pnlNew som heter txtName och samma namn i pnlEdit? pnlNew och pnlEdit som du benämner dem borde vara samma panel. Tack för alla svar. Jag kommer att testa med asp:panel klassen och dess visible property.ASP.NET, formulärteknik...
Jag skall ha en sida var man skall kunna sätta in ny post i en databas, editera befintlig post samt visa en befintlig post i databasen. All funktionalitet skall finnas på en och samma sida ex show.aspx.
För att veta om användaren vill sätta in en ny post eller editera, visa så kunde man kanske skicka med variabler i URL:en:
show.aspx?ac=new
show.aspx?ac=edit
show.aspx?ac=view
Min fråga är nu: Hur skall man sätta upp detta så att när man väljer "new" så visas textboxar och listboxar och andra element som behöva för att sätta in en ny post. När man väljder "edit" så visas innehållet i den post man valt och man har möjlighet att editera och uppdatera informationen. När man väljer "view" så skall informationen endast visas i t.ex. labels och det finns inte möjlighet att uppdatera informationen.
Det finns naturligtvis den möjligheten att sätta de olika stegen fysiskt i olika filer men jag tänkte ifall man kunde få allting i ett så att säga.
Skulle vara tacksam ifall någon hade förslag på hur man kunde lösa denna uppgift.
mvh,
PhilipSv: ASP.NET, formulärteknik...
Ladda hem uvecklingsverktyget Matrix från asp.net http://asp.net/webmatrix/default.aspx?tabindex=4&tabid=46.
Där finns färdiga guider där du bara i princip behöver ändra dina dataconnections (och snygga till utseendet lite...)
Sedan fungerar det klockrent.Sv: ASP.NET, formulärteknik...
Den "ramar" liksom in kontroller på samma sätt som en groupbox. Genom att du ramar in kontrollerna kan du sätta visible state på alla kontroller inom panelen.
I ditt fall skulle jag skapa tre olika panels: pnlEdit pnlShow och pnlNew.
Sen fångar du upp event för editering, tillägg o s v genom knappar eller länkar (linkbuttons). Så sätter du visible state för den aktuella panelen till true.
På det sättet har du full kontroll över vilka kontroller som visas upp och exakt vad en sparaknapp ska ta sig till (uppdatera eller lägga till m m).
Du får också automatisk kontroll på aktivering och avaktivering av ev valideringskontroller, plus en del annat godis som jag inte nämner nu.
Lycka till
//Mikael.NETSv: ASP.NET, formulärteknik...
mvh,
Om det är new så behövs ingen "round-trip" till db medans om det är edit så gör en "round-trip" till db och hämta data och fyll kontrollerna.
cya,
PatrikBSv: ASP.NET, formulärteknik...
mvh,
Philip