I ASP använde jag mig ofta av alert-rutor för att bekräfta t.ex. uppdateringar i databaser o.dyl. Har du en helt IE värld så kan du köra via MsgBox via klientscript, du kan inte ha MsgBox på serversidan eftersom det i så fall skulle "ploppa" upp en msgbox på servern, det är ju där som koden körs. Tack för hjälpen med att klara upp begreppen! du kan göra:Hur gör jag för att använda mig av en MsgBox i en subrutin?
Nu vill jag av designskäl inte enbart använda mig av labels utan även av MsgBox:ar men jag får inte rätt på det, någon som har koll?Sv: Hur gör jag för att använda mig av en MsgBox i en subrutin?
Annars måste du använda javascripts funktionen alert.Sv: Hur gör jag för att använda mig av en MsgBox i en subrutin?
Sv: Hur gör jag för att använda mig av en MsgBox i en subrutin?
i c#
public void MsgBox(string text)
{
Response.Write("<script>alert('" + text +"');</script>");
}
eller i vb
public sub MsgBox(text as string)
Response.Write("<script>alert('" + text +"');</script>")
end sub
detta injectar en script snutt i din klientkod som sedan exekveras när sidan laddas..
när du har denna koden kan du anropa msgbox ("blah") från serversidan och det pluppar upp en msgbox på klienten.... (även om det inte riktigt sker samtidigt som ditt anrop gör eftersom det bara injecerar scriptet)
-----
ps.
det måste escape'a texten så enterslag blir \n och ' blir \' etc , men det får du fixa själv
..
och så kan det ju hända att du vill snyggatill <script> taggen lite oxo ...
//Roger